image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Sunday, August 8, 2010

Kedong...

Assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. Ooooo sidak nok kayo2 lam alam siber tok, coba rami2 kita singgah sitok. k merami rumah adik kakak bah. kedong...

Ada sik 2minggu ku x update? ada rasa ku nak? gago ku nong. koh pioh jak sia sitok. lekak abis sekolah, sekda tentu masa menar nok ngadap lappy molah entri. kinek tok masa online ngan nanggar TV terpaksa dibagi-bagi. almaklum kerajaan kita cokot ngan karan k kmkorg diam lam utan tok (ada gik ngungkit kes tok). mah sa nyo ku. ok, tukar topik.

Lekak ku molah previous entri ya, ujong minggu nya ku pulang Kuching (agik). tikumpun. bukan duit lam akaun ktkorg kerin sampey tepaksa menggunakan simpanan emergency, nak? (haih!). janji ati ku puas. serta ku sampey di Kch, ku lalu ngansa kakak ku pegi The Spring (ney ndak sidak nok nunggah ku duta Spring). Sik juak meli apa, meli pencuci muka di Watson's. Alkesah nya pencuci muka aku tube-nya ngerobong sana-sini akibat digigit Cik Siti Kedidi sebelom ku balit. kurang hajar binatang ya. rasa nok ku tunok ku sekolah tok k munoh Cik Siti (padah jak nang nok nunok sekolah *_*). Mok juak meli pencuci muka-x-rupa-ney di The Spring nak, maka boleh meli ngan Bibik di Dockyard (apa ko ingat aku makey sabun temulawak?). Bukannya apa, aku tok mun balit Kch, sik nyengok Spring sekali, rasa urang berak sik basok. sik lengkap. Serta masok pintu Spring, bau nya (ktkorg perasan sik Spring ada aroma yg tidak dapat dijelaskan?) dan kesejokan aircond nya yg sedang2 itu nang refresh aku balit. Terasa segala kepak 4-5jam perjalanan dan berat pikiran lam utak tertinggal di luar pintu Spring. Yah, begitu kowat sekali pengaroh Spring lam idup aku. Sik perlu lah ktkorg nok ngelar aku sakai kah, sik kalak kah, gai kah kerana aku suka/ndak-halah-halah gi Spring. mun ktkorg sik suka, sekati kitakorg mpun. Aku sekadar madah aku suka. Mun agik juak nok nganok, padah depan2. Dapat kita berumbas. haih!

Pasya tek nak, balit ku kali ya bukannya balit pecoma. balit ku ngembak visi dan misi (Sheikh Muszaffar, move aside). Balit ku tek selain nok nelungak muka Kak AJi Tuyah dan seisi rumah juga kawan2, aku balit kerana ada job ngambar penganten. Ya nok lam gambar sebelah nok background mirah ya bah. Ompuan ya, Dinang namanya. Iban kita sitok. Pangkat cucuk kepada Lil' D (tapi sama umor sidak 2 sebenarnya). Lakinya urang Melaka, Orcin mix Portuguesse-Jingli-Nona. Sepeselnya job kali tok adalah, walaupun nya bukan first wedding job aku, tapi nya urg pertama sekali booking aku untuk wedding. Waima masa hasil kerja ku gik ala2 nemiak ruk megang "kemere" (siklah ku madah ku knek tok dah pro), nya maok merik peluang ngan aku dan merik kepercayaan dengan book aku awal tahun tok tek. makseh Dinang oi! Dan Alhamdulillah nya puas ati ngan hasil gambar ria *ok, saya dibenarkan untok kembang idong*. Actually, nya mok book sekali pakey wedding reception nya di KL (tambang free!) tp memandangkan sik cun ngan cuti, terpaksalah Kundur menolak dengan hati yg teramat berat. Lebih berat dari berat badan ku knek tok. Lebih2 gik bila ku ruk tauk reception nya dipolah di Grand Millenium sebelah Pavilion. *ok, saya dibenarkan untuk ngempas dirik*. Yalah, bukan rezeki bah. Ney gayo. Tapi xpa, mujor ujong tahun tok dah ada urang book k reception di Dubai, sekali ngan tiket n penginapan *Kundur, sak di akhirat ko kenak potong lidah*. Tok ku share sigek gik gambar outdoor Dinang & Jon ngan ktkorg ah.

Photobucket

Occay...sudah ditukar (^_^)v


Okeh, lekak abis wedding ya, keesokan nya amik flight ke Sibu, kakya ready2 nok balit Amazon (Botol encaluk botol rojak, sapa tauk diam ajak....hahahahaha). Tiba hari Jumaat seperti biasa pegi gik aku mencari kedamaian dan ketenangan di Sibu. Tapi yang luar biasanya kali tok, Oon, makhluk paling bulat dalam kumpulan gagak hitam turun mencemar duli dari Bintulu. Makseh On, sudi datang ke Sibu 4jam nahan kemeh nahan berak lam bas demi menceriakan hujong minggu kami (aku especially). Best last weekend ya tek, kmkorg kembali ngan activity zaman remaja kmkorg iaitu masak2, berpajohan dan nanggar dvd sambil geley2 rami2 (Valentine's Day ngan My Name Is Khan), pasya malam nya kayo2 sambil berloyar lam kereta. Such weekend is perfect enuf for me. Dan lunch kmkorg ria nang perrrrggggghhhhhh!

Ulam kacang ceper+tomato+daun bandong, manok pansoh, ikan mackerel tunok lam daun pisang, sambal terong tunok, kicap pedas (yg x pedas) dan juga dabei. ya betol itu dabei. bukan buah kana. gambar diambik oleh Lil' D.


Masak2 ya tek pun ala2 pakey berkumpol sebelom posa. Saja nok berami. Tambah2 k ngilang jaik ati dirik mpun. Mun ndak selalu, 1st day posa ku mesti di rumah di Kuching, sahor ngan family (tradition family kmkorg akan sahor rami2 untuk 1st sahor dalam bulan posa, selebihnya kedirik-kedirik), tapi tahun tok aku akan sahor 1st sorang2 dirik (xpat balit mcm tahun2 ria), dalam keadaan petang peti, makey torchlight/dian. *nangis ngansa!*

Tang pebulak jak owh, rasa lom lamak aku molah entri hal aku ngan Kak Aji Tuyah gi meli kain k ngikat rah nisan urg ninggal Bang Alek, tok dah nemu posa agik dah kita. Tapi yalah, lam ku madah rasa sik lamak, bila ngenang sengsara diam sitok....hurmmmmm, lamak lah juak. huhu. Tahun tok pun ku x sempat gi ngabas kubor sebelom posa, sbb balit kali ya tek serba bergaut. xpa jak. ku sedekah Al-Fatihah ngan Yassin dari jaoh jaklah...

Kedong kita dah nok posa lam 2-3ari tok gik nak, ku nok mintak ampun mintak maap segala terkasar bahasa, terlanjur kata, terlebih guro, terlancit aek lior kah, terlanjor kerok-jelin-ikor-mata kah. apa2 jaklah hilap ku ngan ktkorg ku mintak ampun. mintak halal makan minum, segala pakey-pinjam (bukan pinjam duit, ya tauk reti ku mayar mun ku ada utang lah). Semoga posa kita semua kali tok berjalan dengan lancar, segala amalan kita diterimak Allah. Mudahan dikit-demi-dikit, posa dapat nyuci dosa2 kita yg dah lepas, dan mudahan bertitik-tolak dari posa tok kita dapat berubah kepada insan yang lebih baik...mun sik banyak, at least berubah dikit. Amin. Salam Ramadhan Mubarak dari Amazon (yaahhhhh, urg lain ada nerimak salam ramadhan dari Amazon? ktkorg jak ada!)



9 comments:

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

paham ku perasan masok spring ya. ku pia juak koh. selalunya mun menuju ke pintu ya, aku akan meninggalkan sapa2 jak dgn aku time ya lebih kurang dlm 500 ela gia di belakang.

kacak gambar kawen cucu aku ya koh.

utk wedding di dubai ya, kelak aku discuss gik dgn kau (aih, aku kah? aku empun kah???) aih aih aih!!!

aok nang best weekend tek koh! segala bukit begunan dah dinait.. rumah misteri nsantara udah diexplore. apa gik??

YES, I DID ENJOY MY WEEKEND WITH U GUYS!! LOVE U FOR THAT! ♥

Selamat berpuasa, Ee!

Unknown said...

yah..d dubai..kelles ko lil'D..e, aku pn nk madah sori juak..ngan kau..ngan ktkorg semua..huwaaaa..aku sik tauk juak..aku jaik ati kedirik juak..huwaaa..jaik juak ati ku ngenang ko kelak saho bedian e..aie..saba e..berat mata memandang..berat lagi bahu memikul..

Zizie Zaman said...

ee..
aku mok dabei..bila gik aku nk ke sibu owh?? :)

dukunlintahplk said...

selamat posa juak.. nyaman ahhhhhhh buah dabei.. dah ada ka??

nurul_oon said...

aku bencik ktk org mbak aku secara surprise ke umah misteri nusantara ya.. terkonang aku koh sampey takut nok bkemeh.. tapi 1st time lah ku nangga rumah ala2 mona fandey gia..

selamat bpuasa.. halalkan guro pelentey.. mun ada utang, sila remind ney tauk ada yg terlupa, bukan niat sikmok mayar..

~nosyam~ said...

huhuh...dabei yaaa...gemok kalik jak...rh sarikei riya sekda ku nemu dabei...

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
mr_abs said...

siney mok carik dabei rah perak tok eh. manok pansoh gik. adeh