image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Wednesday, July 14, 2010

Emotional Damage: The Saga Continues

Pagi tok tek, sorang gik staff kmkorg pindah. PK HEM kmkorg dapat nait pangkat, so nya x boleh stay di sekolah tok. Isok nya dah nok melapor dirik di sekolah lain. Bermaksud sorang gik staff kmkorg yang "boleh pakey" keluar. Bait PK HEM kmkorg tok, palak simple. Nang pak lawak lam opis. Ada2 jak idea nya k bersakat n molah jenaka k nyuroh urang perey tetak. Dan nya sorang jak berani nyakat "Kak Ganggu" (definitely bukan aku lah). Bila "Kak Ganggu" tengah angin taufan, ada nya berguro k meredak Taufan Ganggu ya (jd dengan ketiadaan nya tok, adakah Kak Ganggu akan ngeluar Hikmat Taufan Meruyan Peringkat Ke-14? kita tunggu dan lihat). Nya pun bait ngan nemiak, jarang nok datang antu. Senang cerita nya nang favourite semua orang lah, termasok urang kampong. Tapi yalah bak kata Erra Fazira, Yang Terindah Hanyalah Sementara. Kira setahun setengah jak nya sitok, dah pindah. Akaaaaaaak jugak yang x pindah2. Pagi tok semua sidak pegi ngantar nya pegi wharf, nait bot. Aku sik pegi. Aku sengaja turun akhir dr rumah. Sik sanggup ku berada dalam keadaan ya. Too much emotions too handle. Unbearable. Sedih bercampur jeles. Aku takut di wharf ya sama ada aku leput-pisan-lalu-koma, atau aku ngeraong sambil narit2 rambut (dah ku mpun ala2 botak, haruslah rambut urang lain yg kenak tarit ya). Tapi malam tadik ku ada gi umahnya, ngabas nya packing barang. Siklah jaik gilak perangey aku nak?

Jadi buat masa tok, tinggal kmkorg 7org ajak ngan GB. nok pindah 2org ria lom ada ganti, tok tambah sorang gik. Nok M.I.A sorang ya xboh cerita, lom dapat disettle masalahnya. Dengan miak sebulan lebih gik nok UPSR, dengan kekurangan 4 cikgu di sitok, semua jadual kmkorg jadi berterabur. Of course lah focus ngan miak darjah 6 masa tok. Tapi miak darjah 1-5? paksa main masok2 lam kelas urang lain jaklah, tapi aku sik tauk ngan sukatan pelajaran sidaknya mcm ney. Akan terkontang-kantinglah mana2 sidak yang xda cikgu ya. Aku xpat masok campor, coz subjects diajar aku semua core subjects. Masa meeting marek pun semua muka tension. Dan GB pun mukak agenda, nya madah PK HEM ya dah pindah, so mesti diganti k melaksana tugas. Dan mesti ktkorang dah jangka sapa PK HEM baru nak? malassssssssss ku. Sesungguhnya tidak ada apa yang perlu dibanggakan menjadi PK HEM di sekolah kecik macam tok. Yalah, lantikan dalaman ajak pun. It does only means 1 thing: more workloads! No, Kundur is not complaining, just bersadu ajak.

Masok agenda seterusnya, kmkorang discuss hal yang menyebabkan semua urang muka kedak tekoyong diberik garam. Starting from this week, karan generator kmkorang sik boleh pakey 24jam agik, tinggal 12 jam ajak. Tok arahan pejabat atau Kementerian kali, sbb ku dengar semua sekolah pedalaman yang makey generator mendapat arahan yang sama. WTH??? Entahlah. kerin dah aek mata ku mbak berkenang. So karan kmkorg kinek tok cuma dapat dipakey dari kol7am-1pm, pasya sambong gik 6pm-12midnite. Dahlah tengah hari/petang kepanasan (sitok dekat nok ngagak laut hoccay), malam tidor xda kipas, xda lampu....dengan kerengit, nyamok dan mcm2 gik unggas hutan. 1st night tido tanpa karan, dalam keadaan petang peti jari kaki aku digigit tikus. Xlah luka parah jari ya, ngingis jak. Tapi yang parah adalah hati aku. Aku nangis dalam tido malam ya. Xpat kumejin zaman marek masa xda generator, sidak cikgu diam lam petang peti makey pelita amoi ajak. Bala ndak merinsak nyawa. Tapi yalah, kinek tok kebergantungan ngan karan dah makin bertambah. TV, kipas, heater, internet, petais, charge handphone, laptop....ishhhhhh.....

Projek Anak Angkat pakey UPSR pun terpaksa diberhentikan, sbb xda karan pakey nemiak bangun pagi mandik segala. Masa projek ya berjalan, nemiak diam ngan kmkorang, supaya senang belajar, ngenang rumah daknya sekda karan. Tapi bila dah sama-sama xda karan, so how lah? Ku nanggar muka semua cikgu sitok dah tension. Tetak pun tetak kelat ajak. Tetak bunga tangis kata urang tua. Mana cikgu yang jarang manas pun, xpat kenak provoke sikit alu nok meletup. Dek-dek gik aku yang mmg hangin satu badan. Tapi aku avoid banyak cakap ngan nemiak, paksa makey approach lain ngajar buat masa tok. Takut aku xpat mengawal emosi lalu keluar ngajat perang ku kelak.

Dahlah sitok sekda jalan perhubungan, minak makey sungai yang ngekot pasang surut dan dihuni dak Sang Bedal ya. Aek pun bergantong ngan tadahan aek ujan, xda air paip. Tekanan kerja lebih dari mula2 ku sampey sitok, since "keadaan" dah memaksa kmkorg, tanpa mengira budi-bicara manusia, sik consider keadaan kmkorang yang serba kekurangan. Family jaoh, kawan2 jaoh, colleagues keluar sorang demi sorang menunggu pengganti yang entah bila kunjong tiba. Entertainment yang ada bagi aku cuma Astro dan internet tok, ya pun dah kenak sekat since karan dah dicatu. Diam gik lam keadaan panas, nyamok, kerengit, tikus. Di tempat kerja tension (kerja ney sik tension? jadi sa'eng pun ada tension nya), pulang ke rumah masih juak tension xda k melepas tekanan. What kind of life is that? Kononnya government servant bersiswazah! Mun scale 41 lain yang kerja di Kementerian lain, layanan untuk sidaknya....hurrrmmm. Malas ku nok komen. Sik ku sangka, dalam tahun 2010 dah kita tok masih ada "pegawai" di Malaysia tok idup merinsak-hak kedak tok. Urang kampong tok lain cerita, they "choose" to live this way. Moreover, tok nang kampong sidaknya. Ya pun kebanyakan dah berambus diam ke bandar sikmok pulang2 agik. Apakejadah aku urang pasar gik pulang nok ngibun kesengsaraan lam kampong tok sik pindah2?

Since January 2009 sampey knek tok, xda kurasa perasaan ku tenang lebih dari sebulan. Ada ajak benda nyakit palak n menyesakkan jiwa (sik semua ku pernah cerita sitoklah). Kata urang, what doesn't kill u makes u stronger. Menar juak kali, sbb bila dah keadaan macam tok, kenangan2 putus cinta kah xda gerek kah doesn't matter anymore. Keadaan dirik ku yang dah tinggal separuh manusia separuh android tok lebih penting dipikerkan. But, am I stronger? entahlah, kurasa mcm makin down gik ada. Allah berfirman dalam Al-Quran, bahawa seorang hamba sikkan diberik dugaan lebih dari kemampuan nya. Kuharap sekda dugaan yang lebih hebat lepas tok, sebab aku dah rasa sik tahan. Aku takut wayar lam utak ku putus. Setiap kejadian ada hikmahnya. Jadi ku berdoa hikmah ya akan datang sik lamak lagik, sebelum aku putus asa ngan kerja tok. Mbak banyak2 sabar? Tengah bersabar lah aku tok, munsik aku dah naip blog tok dari Hospital Batu7. Tapi yalah tek, ku sik tauk sampey bila ku dapat sabar....

14 comments:

Khaisya said...

adoh2..part karan ya nang munoh lah..kira ok ktk 12 jam..kmk dolok dari kol 6pm smpe 9pm jak..tghari butak nang kepanasan..lom gik part air..kemerinsakkan nang melampau2..tp xpa..sabar jak ktk.. ngajar d pdalaman tok kira pling byk pengalaman hidup...

Zizie Zaman said...

hmmm...aku siktauk pa nak dipadah...berat mata memandang berat lg bahu memikul kata pepatah...aku sik dpt nak nyuruh ko bersabar sbb mun aku d tpt kau aku yakin aku pun sikpat bersabar...

tp sbg kawan, aku simpati...n mun rasa tension gilak ya, blt lh kch k ngibur ati..kmk org ctok sntiasa sudi ngengon kau..

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

hold on a bit longer.. and tighter.. wpun aku sik paham azab kau d sia, but surely i dun want to see u quitting (not this soon).

i will try to gather/persuade kawan cikgu lain yg kedak kes kau tok, at least nyuroh sidaknya write a piece like yours, then we kinda compile it, make them be heard/read for the least.

cgu 2010 agi hidup kedak zaman cikgu 1960an. sik patut.... pegawai jabatan lain 2010 dah lain skop kerja, drp zaman dolok marek :(

BB' L@uRa said...

tedah na juak kesah ktak...mek tmpg sedih juak...dlm mekorg tok stress ngan hal2 d skul tok (ptadbrn dsbgnya), ada lagik yg lebih dasat...anyway, stay strong n take care...

nurul_oon said...

e, be strong.. ku nak nyuruh ko bertabah pun, sik mungkin bah.. sampey bila???? harus lah seseorang menjawap ya..
simpati ku dgn kau.. kelak ku ngagak ko di sibu... sik dpt next week, minggu selepas ya.. dapat kita berguro bersadu..
sekolah mek urg 3 org gstt nek tok.. heran daknya madah xda tempat agik di bandar spt juak bandar2 lain..

saytunt yang fabulous said...

i know u strong....kuatkan hati...i always support what u do coz i know u know what the best for u...

aigoo said...

ala speechless ku maca entri tok. nang kakan lah juak. ku maca gik stress dek-dek kitak yang mengalami. walaupun bunyi macam cliche, tapi sabar jak lah kitak. koatkan semengat. dan doa. sik sooner, mungkin later. walaupun nak nunggu later ya azab sa nyawa. be strong, k.

Asphyxia said...

be strong kundur. ya jak mampu ku padah. piluk sa ati maca entri ko tok tapi yalah, nak nulong sik dapat, cuma dapat merik kata2 semengat jak ngan kau.

dukun said...

ooo la tedah.. komen panjang2 pun tidak guna.. be strong..

Ee Ali said...

thanx all *masih mood sendu*

James Kabaq said...

Steady kitak eh...
Mek cayak, bersadu tetap bersadu tp keja tetap dipolah juak dgn penuh kesabaran nak... sik kempang juak mun sik dipolah keja ya kan...?

Ee Ali said...

yup, masih polah kerja. but dunno sampey bila =(

beatrix_kiddo said...

Ya rabbi..nang besar dugaan jd cikgu, agik2 d kawasan pdalamn..jd cikgu tugas dh cukup berat, pasya d tambah gk ngan msalah yg kmk rasa x ptt..adakahmotong karan org,pake gak 12 jam..apa kejadah..kmk dpat mdah, sabar jak...org beriman sntiasa d uji bh n mena nak pdh ktk, stiap yg blaku ada hikmah...insyaallah ada hikmah..Tuhan sntiasa adil...sabar byak2 k...

Ee Ali said...

thanx B.K ^_^