image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Wednesday, September 9, 2009

Mah Sa Nyo Ku!!!

Ok. kali tok aku xmok merepek macam2. benar tok. serius ku tok. coba ktkorg nanggar muka aku? serius x? aku aritok nok ngerepak. pagi2 butak dah ngerepak. kakya nama gik cikgu. nang dibayar k ngerepak.

Marek aku nerimak invitation pegi reunion sekolah kmkorg dolok marek. sekolah zaman ku gik muda-belia-innocent-belum-kenjar. nang excited lah aku tek. apa kurasa zaman sekolah adalah zaman sinaran passport kegemilangan aku, n aku suka nok nemu kawan2/senior2 yang lamak sik jumpa. yalah, arum bulak semua urang suka reunion nak? nok sik suka ya nang antap anti-social lah. bagus kau jak diam di utan k nganti aku, mok? aok tek, sekali gik, nang asak lah ati ku tek. sbb bagi aku ya peluang aku nok kenal, beloyar ngan sidak sekolah ku lamak marek. serius ku madah, aku di sekolah marek sik tentu bergaul ngan urang. sik juak ku madah dirik ku sombong, n bukan juak aku sa cak sa sbb aku nang sah2 sik kacak zaman sekolah marek (knek tok pun masih juak sik kacak kaedahnya tek). selain aku idup ngan dunia ku mpun dengan kebanyakan masa dienterframe oleh clique aku mpun, aku gago ngan macam2 activities dalam/luar skolah. ko sebut jak: pantun, bahas, forum, syarahan, event planning, ngumpat, berloyar ngan cikgu di bilik guru, tido dalam bilik sakit, berloyar ngan kerani dalam bilik cetak, nanggar cerita hindustan dalam computer lab. kadang2 ada 2-3 event bertimpak dalam satu masa. semua ya banyak mengambil masa aku menyebabkan aku sik lalek gilak nok bergaul ngan urang. seriously, kotan ku bz di sekolah marek, aku sampey sekolah kol6.50a.m cun-cun gate dah nok tutup (tp sik juak bertutup-tutup kerana moto mak-bapak ngantar anak gik berteter depan gate ya), n kol6 lalu petang ruk ku balit rumah. almost everyday routine ku mcm ya bila ku form4-form5. kadang2 malam kol7.30pm dah ada agik muka ku di sekolah, mun ada benda yang memerlukan ku datang. adakah aku dah jadi part-timer pengetua atau guard berdedikasi masa ya? owh tidak... aku student biasa dengan beban tugas yang luar biasa. ku tauk, x rami miak skolah ku marek tauk se"bz" ya idup aku sebagai seorang student. jadi kotan ku gago ngengon hal ku mpun, aku sik pian gilak nok bergaul beramah tamah aidilfitri ngan urang, unless urang ya nang geng aku dari marek2. ditambah gik ngan muka ku yang semula jadi ber'esmu neraka', sik pandey senyum ngan urang. banyak sidak ingat ku sombong, waima ku sik sombong langsong kerana aku bukan Siti Nurhaliza mahupun Rosyam Nor (eh, Rosyam Nor pun maok sombong kah? mencik ku...). Jadi, yalah kiranya nya tek aku mok gi reunion, aku nok molah kawan2 baru dari kalangan ex-schoolmate ku marek. sak sidak selamak tok yang miker aku berjalan-muka-nelungak-tapi-kaki-ninjak-taik-pusak kenal sapa Cik Kundur Mendoza Chopra De La Santos yang sebenarnya. Yalah, masa gik biak marek kita sama dirik mudah nok bersaq ati hal bodo-bodo, berdendam hal bodo-bodo, berjelin kerok-kerok hal bodo-bodo, kau-nang-bodo-bodo...eh...macam2 lah hal sekolah marek. so reunion tok tek ku anggap peluang pakey everyone to turn a new leaf lah tek (especially pakey ku mpun).

aok, nok dijadikan bahan kerepak aku tek. aku baruk jak bercadang nok attend event ya tek, sekali ku nanggar venue nya, alu madot hasrat berkobar-kobar di hati ku. adakah ku cerewet? aok nang lah aku cerewet. tp bukan jenis ridiculous pun cerewet. asal tempat ya ada air-cond, kira ok lah bagi aku. sbb aku tok puah dikit, sigat nok berpeluh kedak air Sungai Cina. luroh pupor kocak ku kelak. bagi aku makanan nyaman sik nyaman ya belakang kira, sbb niat utama adalah nok bersua muka, bukan nok makan-x-hengat-Tuhan. dan rega nya sik juak tentu mahal actually. n then, kenaklah ku sik setuju tek? sbb aku trauma ngan insiden yang ku tanggar ngan mata-kepala-lubang-idong ku mpun. gitok sinopsis insisden ya:

adalah sigek ari tok tek, 2-3 tahun ya anak Kak Aji Tuyah nok abisan kacak nok pakey rebutan urang kampung pegilah ngayang ndak tentu. lalu nya teringat ada tempat makan baru bukak, nang kacak lah rupanya dalam newskepper. nya tok bila tempat kacak sikit, alu nok tipah terptipu, biarpun lom tentu nyem. nok nama urang Kuching nak, bila ada benda baru bukak alu nok sakai. apa boleh buat, Kuching jarang ada benda baru. jadi lalu lah nya makey belakang tempat makan ya tek, dalam kereta lah tapi. ya nya nanggar tempat daknya berbasoh, kuali/periuk nang antap tandah bergelimpangan atas jeraya ajak. ya sik kejis gilak bagi nya, sbb lekak ya segala dak periuk ya nok dibasok bah. yang jadi soalnya siapa bagi nya tek adalah, pekerja ada tepi ya 2-3orang, tapi nang slamber badak nandah asuk njilat kan kuali/periuk ya tek. haih? chemmmmmmmm ni tukkkkk bak kata sarol. semadi masa ya nya gik makey tepon sekda karer maupun kamera, mun sik mmg dah nya ambik gambar k bukti, k tunjuk ngan sidak management ya, sak daknya dapat ambik tindakan samak kan kuali/periuk ya kah, beli baru kah. alu terkesup nafsu lahar nya nok makan sia. xda pekdah nya tok nok molah fitnah waima spekulasi mahupun sabotss segala koh, kerana sik mendatangkan apa2 keuntungan kepada harta pusaka keluarga daknya. bukannya family daknya ada berisik restoren segala nok mencuri pelanggan. bukan nya tek ada berdendam ngan tokey tempat makan ya apa indah. nya rasa tok tanggungjawab nya sebagai muslim. dahlah nang banyak dosa lain selalu dipolah, sikkan dosa tok (mendiamkan diri) pun maok ditanggung tol x?

Jadi harap2 sapa yang berkaitan, pandey2 lah miker nak owh. kita pun marek bukan datang dari sekolah sebarang. bukan ku nok sabotaj reunion tok. aku nang maok gilak2 pergi. tapi yalah tek. bila ku inform benda tok ngan organizer reunion, ada urang sik suka. dahlah, sik pandey ku nok banyak cakap agik. ku berdoa ajaklah ada urang sedar n ambik iktibar nak owh. selemah-lemah iman kata ustaz ku marek, menentang dengan doa ajak.xpa lah.

Dah-dah, tutup cerita tok.ada jong2 tokey tempat ya ngantar gengster apa indah ngaro family aku. mintak simpang malaikat 44, mintak jaoh mintak lepas ngan Tuhan, sempena hari bagus bulan bagus tok. mintak ktkorg pun sama berdoa atas kesejahteraan keluarga aku k. aku sik kesah mun aku kenak, jangan keluarga aku.

Tok ada sigek gik cerita pendek, lebih pendek dari cerpen kaedahnya tek. aku ada kenal ngan sorang hamba Allah tok. ada history juaklah aku ngan miak tok sebenarnya. tp ya cerita zaman Rosli Dhobi lom pandey alip-ba-ta. nok dijadi cerita, malam dolok, aku surf lah blog nemiak tok tek. nemu lah entri nya yg entah tahun 2006 kah 2007. nya dengan vangganya madah dirik nya kenyang lekak makan pau b*b*. dosa? belakang kira kata diriknya mpun. adoh eh, kau ya muslim tauk sik kau. nang ku tauk ko minum apa indah, in fact aku pernah nanggar gambar ko berpelok ngan asuk...kali lah ko teringin nok megang asuk lekak nanggar bilal dlm cerita Gubra, n maybe asuk dipelok kau ya kerin, jadi ku sik pandey madah apa lah nak. yang pau b*b* ya tek? non-muslim yg selalu/tiap2 hari makan gik sik gago nok announce dengan vangga dalam blog apa indah, kadang2 pandey daknya hormat/supan bila tauk ada muslims arounds. yang kau tek? nakpa nok dibangga ko? mun tangan ku besar nyiru, nang knek tok juak ku merik zakat penampar ngan kau. dahlah, xda benda bagus agik nok ku kenang tentang kau koh. pelamin anganku musnah jaklah. esewah...

dahlah owh,lelah dah nyawa ku ngerepak. masih juak ku lom ada modal nok cerita hal raya. kelak2 lah owh.

7 comments:

dukunlintahplk said...

cney tpt mkn ya tek??.. bah tanggungjwb madah ngan urg lain sak lebih berhati2 :p

Ee Ali said...

JakiPLK: apa kata ko berik email jak. klak ku berik jawapan teka-teki-teka-tekok ya dlm email. aku xda bukti fizikal, ada ku kenak saman malu klak.

Khaisya said...

kmk ngindin blog ktk lok..hehe.. bangga na juak nya owh..ada kes kwn kpd kazen mek mcm tok juak.. ompuan tok org melaya..nya gerek ngan non di sitok..bangga ada jak nya cita ngan kazen kmk nya mkn b*b* ya..nang apa lah..nya mdh nyaman,..weeekkkssss..nang sik fikir dosa pahala agik lah..aihhh..ngereco indah mek tok rah blog org...mupok lok.. :)

Ee Ali said...

K-rol: hehe. xpa, urang dtg ngindin nang dialu-alukan. blog tok mun xda urang ngindin alu sunyik kedak pendam cina. yalah, suppose to benda yang nang antap x boleh, xda benda lain kah mok makan nak? makanlah pusak ka, kelawar kah, anjing laut kah...btw, thanx coz dah jd follower ^_^

aigoo said...

tapi sebenarnya nak, kinek tok benda ya dah ala common koh. especially kat s'jung nun. mun dolok urang kita selamba jak molah maksiat, nuntum, dan selagik ada benda-benda sik best lah nak, ginei-ginei ngot2 ya kompom dak nya sik makan. tapi kinek tok, ngot2 ya pun dah kedak manok kedak dagin sapi. yalah, dunia dah aher jeman. (tua kali jak bunyi. tapi nang jakkk hahaha)

dukunlintahplk said...

email ya click jak profile ku ya.. pakei jak email ya ;)

Ee Ali said...

aigoo: kenak owh daknya kempang juak nok nelan owh? itok ku aih...vangga gik ya...

JakiPLK: dah ku email tek. jangan jak ko sabotaj dengan forward email aku kpd tokey tempat ya. ada ku jadi kes emel fitnah KakPah-SitiSifir...