image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Tuesday, September 1, 2009

My Cuti Part 2

Berjumpa lagi kita dalam rancangan Kundur Nang Macam-Macam!!! Yobih...agak lama juga ya saya tidak membebel di sini. Ney sik...nama tek cuti sekolah nak, harus ku loba ngendang dirik ku di segenap jeraya di Kuching. Sangsut sidak semayang terawikh mun sik sempat nemu aku masa sungkey. Ngambik air semayang terbayang muka aku, napok selepar takut dicuri nemiak teringat muka aku, dudok beloyar sambil mata ngindin urang ngantar sedekah kuih terkenang muka aku. pendek kata nang serba serbi lah. Yalah aku tok mun dah nama jejak jak kaki di Kuching, nang tauk ada promosi muka habis-habisan, biarpun muka sik semengah kata urang Australia. Ne ndak sekda masa nok berblog. Tok dah balit ke Amazon, ruk gago terketek-ketek depan laptop, encarik modal k ngisik masa sebelum zzzzzzzzzzzzzz....

Harus ku cerita hal isipadu kompisisi tuboh ku. Jumaat masa cuti bermula ya tek, benda pertama ku capai sebaik sampey di rumah adalah bukan tangan Kak Aji Tuyah. Bukan aku Malin Kundang atau Ako Mustapha dalam cerita Tanah Kubur (ketulahan nya dalam cerita ya ko...Al-Quran dikata nya "book"...nang belum kenak seterum). Aku sik capai tangan Kak Aji Tuyah sebab nya xda di rumah. Nya lepak ngan geng nya main abom ngan mercun mancis di palak simpang. Bulak ku ajak bah, nya pergi terawikh, nunggu nya pulang jak ruk nok bersalam berpeluk bertepok bertampar berkubit. Aok tek...benda 1st yang aku capai adalah alat penimbang. Nang ledap-ledup jak nyawa ku masa nok nait penimbang ya. apa dah lamak sik bertimbang. adakah jarum nya akan berpusin 360 darjah? atau adakah penimbang ya alu perek mengarey dak spring segala? Owh tidak...kerana timbang itu digital, tidak ada jarum atau spring. ya ku nait tek, tet tet tet....87kg. iyerrrrdeh kundur....tergisin-gisin jak dirik ku mpun atas timbang ya. rasa nok berjalan kuang kuit mbak timbang ya rasa, sak urang nanyak berat ku berapa ku lalu dapat ngeso bukti. mun ktkorg nok tauk (sikmok tauk skati ko mpun), last sekali aku merasa berat 87kg adalah masa ku form4...owh lihatlah dunia!!! tapiiii...part tapi tok ku sik seronok gilak. ya hari pertama sampey Kuching. lepas 9 hari......nait ke 90kg!!! sikkah temahak apa nama nafsu makan ku nak? ney sik...di Amazon tok kadang2 2minggu sekali ruk ku makan nasik. makan buah, wholemeal bread, kadang2 jak meggi...ala2 regime diet supermodel Somalia. di Kuching ya ampun, sungkey nasik, lepak sahur nasik. sibbait sik tumboh tomber nasik jak agik. mun setakat makan nasi ajak, lom McD ku, kuih2 (aku nakkah duta kuih tradisional), laksa, secret recipe, ayam penyet, cucor campor...eh, banyak gilak lah mun ku nok cerita. aku rasa lebih terok dari tempat pelupusan sampah kondisi perut aku. Tapi sekpa, redha jak aku dengan berat seekor anak badak tok. Bak kata Kak Aji Tuyah, "sik kacak mun kau kurus, sik steady mun makey kebaya". Ada agik aku pebulak di bulan posa tok (maka posa kah sik posa kah nang x boleh pebulak).

Tapi balit cuti kali tok tek best. dapat berkumpul semua sekali family ku ada cuti tok. xdanya yang travelling lah, berambeh umah urang lah, diam hostel lah. semua available memandangkan bulan posa nak. serta ngan aku dapat anak buah baru, buah mempelam namanya. eh bukan. Muhammad Afiq Afzan Bin Shamsul namanya. yah...3 dah cucuk Kak Aji Tuyah. makin banyak teman nya berperang tiap2 pagi, k nya serao, k nya selar mata. subur keturunan kamekorang tok, spesies arnab kali (ingin nok jadi batu aku tok kali madah Kak Aji Tuyah+ Bang Alek arnab).

Selain ya lepak ngan kawan2 lah best. kawan2 yang selalu molah aku comfortable in my own skin. banyak daknya balit kali tok tek, and ada yang nang di Kuching tapi jarang jumpa ada berkesempatan lepak sama. kekekelekubek nak halah-halah. lepak makan sikboh dipadah. malassssss ku. tapi kali tok tek kuching nak halah2 hujan owh. asal petang jak ujan, asal petang jak ujan. sekpat ku jadi Laila Isabella raon2 k skuter ku petang2.

Aok, cerita hal skuter. adalah sekali hari kol 4.30 tang ada terang benderang. kompiden jak aku ke Saberkas makey skuter, apa aku tek nok ngambik laptop (di kesempatan ini saya nok berdengah bahawa saya sudah ada laptop sendiri...lime-green gitewwww). Nasib bait juak petang ya aku berjanji ngan Emie nyuroh ngembak laptop dan segala free gift yang seplastik besar ku makey kereta nya, instead of ku ngangkut naik skuter. kenak ku madah nasib bait? serta ku keluar dari pintu Saberkas, ari nang kudik bagey ada urang merik pusak berbaju. ntah ribut kah taufan kah badai kah nang xpat dipujok-pujok. aku tek ngenang hari dah nok sungkey, kira aku nok meredah jak ujan ya, sebab niat ati ku petang ya nok sungkey di rumah. sekali ku sampey di skuter, cek cek...cek tendang. eh bukan. ku cek cek tek, helmet ku kenak curi!!! jahanam pencuri ittewwww...mencuri helmet ku di bulan posa dan di hari hujan ribut tofan ya. dahlah helmet mahal (sempat juak ku loba, tapi nang menar mahal). giney gaya ku nok pulang? adakah ku harus meli gayong di Ngiukee k ku nyerkup palak? siney tuju glamer aku masa ya mun k skuter berhelmetkan gayung? nok ku redah sik berhelmet, mun apa2 jadi nakkah susah rakyat Malaysia mun aku eksiden sik berhelmet? bukan apa, aku nakkah jaik tuboh. gago sidak nunggah dak kren dak pick-up truck k ngangkat aku mun ku tergolek di jeraya. nasib bait Emie tek lom jauh, lalu nya berpusin agik untuk ambik aku-antar pulang umah ambik helmet-pergi Saberkas agik-mbak skuter ku pulang. lalu sungkey lam kereta dengan ngorek idong ajak kamek 2. Kurang hajar punya pencuri. giney kah gaya ko nok makey helmet aku mun dah diguntin ko tali pengikat nya? ikat k tali nylon? k reben satin kedak kebaya radzwan radziwill? sik juak ku kempang nyumpah ko eksiden alu pecah palak sebab helmet sik berikat lah (tapi bunyi tang sumpahan jak nak), minak ku doa palak ko bubuk seumur-umur sebab makey helmet curi. aminnnn.....

Tukar cerita lain. Btw, kamek bencik kitak wahai abang pencuri!!! (aih, udah gik kau). dah dah... nakkah previous post aku dah madah aku dah ada dslr nak, dan niat ku meli adalah untuk hobby photography ku dan untuk bisnes amik gambar pengantin kata dirik ku mpun. jadi cuti tok tek adalah junior merangkap geng aku masa di UNIMAS (perlukah huruf besar) nok nikah. bukan nikah bulan posa tok teklah (tang cokot jak nikah bulan posa, sikmok ngidang barang makan). sidak duak nok nikah ujong tahun, tapi cuti tok sekadar pre-wed shoot. actually nya duak bukan ngupah aku, nya dah booking bergambar ngan Steven Meisel. jadi memandangkan aku lom ada portfolio (wow...overnya perkataan), so aku mintak ijinlah ngan sidak 2 agar aku tek boleh ngambar daknya, k masok portfolio aku. biarpun ngak setengah jam sebelum daknya ngagak sidak jurugambar tersohor. jadi nyelepat lah aku tek. alhamdulillah, jadi juak kaedah cuba jaya aku tek. gambar2 nya boleh ktkorang diat di sitok. tapi di sia sik clear gilak, quality gambarnya macam dah kenak reduced. mun maok clear dan nanggar banyak agik gambar lain, add lah aku di sitok. Jadi harap2 lepas tok adalah mana2 kitakorang yang nok bertunang kah, nikah kah, saja rindok-rindok ati kah sudi ngambik aku jadi photographer/make-up artist nak owh. iboh susah hati, sikkanlah aku charge sampey ribu-ribu. sesuai ngan kebolehan, kualiti dan beban kerja aku lah. harga boleh dirondeng bah (kedak merondeng sondet). hahaha...serta ngan promote, bait ndak malu.

K lah...dah 11 ari kita posa owh. yaayyyyy!!!! 18 hari gik raya...dam dam dum...

8 comments:

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

Ya kamek suka maca blog dirik kowh............................. hahahahahaha

Zizie Zaman said...

nang kekekekk jak aku koh..

dukunlintahplk said...

minak ku doa palak ko bubuk seumur-umur sebab makey helmet curi.. *tetak goleng2..

aigoo said...

aok eh. jeman meseya bana ada jak ku nengar palak bubuk ya. hahahaha. otedah miak ya raya dengan palak bubuk. hahahahha caqo wak sumpahan ya.

dah lekak baju kebaya kei raya tek? parut muka dah ilang?

vaaahhhh vaaahhhh vaaahhhhhh nang riang ria di aidilfitri lah oooo

saytunt yang fabulous said...

ur so funny la temah

saytunt yang fabulous said...

ur so funny la temah

saytunt yang fabulous said...
This comment has been removed by the author.
Ee Ali said...

IBS: sila jak maca. saya sik charge waima awak bukak 100X sehari...

JijieBergoyang:jangan menar gilak Jie, pelantin gigi ko kelak.

JakiPakDukun: Geram ati ku aih. Sebenarnya adik ku pernah ilang motosikal juak di Saberkas ya. aku syak urang urang kedey All Joy ya curi (skati jak aku nyelok haq).

Aigoo:sak nya sambil berjarah sambil berkerutis bubuk, pasya memang nya kenak ambus tuan rumah (mcmlah confirm pencuri ya Islam). Sik makey kebaya ku tahun tok. Kak Aji Tuyah madah mun ku berani berkebaya, nya nok me"liquid" namaku dari surat tanah pusaka. Parut muka tinggal lite2 jer. harap2 yang hilang terus sama macam helmet kuuuu....

Kiah: perlu kah ko post sampey 2 kali nak? ko nok madah aku sejenaka Jaafar Onn kah?