image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Tuesday, April 6, 2010

Ada ku nuli kau?

Baca ktkorg artikel tok lok. kaktok ku nyambong.....mesti baca...lekak artikel tok ktkorg baca hujah aku gik...

ARKIB : 29/03/2010

Mencemburui gaji guru

SAYA mencemburui guru muda kerana gaji permulaan mereka sekarang berada dalam ranking ketiga selepas doktor dan jurutera awam. Dengan gaji permulaan sebanyak RM2,500 hingga RM2,700 - termasuk beberapa elaun - maka gaji pokok mereka sebenarnya mengatasi sebahagian besar pendapatan eksekutif syarikat swasta.

Kalau di pedalaman, mereka cuci kaki kerana kerajaan menyediakan rumah, televisyen katil tilam, dapur, malah khabarnya set televisyen dan 'mangkuk' Astro di bumbung! Bukan itu sahaja, guru juga ada elaun khas, dengan jumlahnya bergantung kepada tafsiran pedalaman tempat mereka mengajar.

Memang mereka bekerja keras. Tetapi, seribu satu pengumuman tentang kenaikan, elaun, kebajikan, kemuliaan, pengiktirafan dan penghormatan kepada golongan guru sepatutnya telah meletakkan profesion itu pada tahap yang sepatutnya sekarang.

Seperti kata Abraham Lincoln: ''Jangan fikir apa yang negara boleh beri kepada kita, tetapi fikirkanlah apa sumbangan yang boleh kita berikan kepada negara."

Maksud tokoh itu, jangan seperti seekor burung yang keluar pagi balik petang, sekadar mahu mengisi perut sendiri dan untuk anak-anaknya. Berfikirlah lebih daripada itu. Perjuangan lebih penting.

Jadi, apabila Tan Sri Muhyiddin Yassin mahu bersemuka dengan ahli kesatuan dan beberapa guru yang terlalu ghairah memperjuangkan nasib guru, maka saya ingin mengingatkan 'kepala-kepala' persatuan dan kesatuan ini supaya bersedia dengan fakta dan hujah yang waras dan logik atau laras senapang mungkin akan menghala ke arah kepala anda sendiri!

Dua isu besar yang selalu dibangkitkan ialah kerja perkeranian nan remeh temeh sehingga menambah beban seorang guru, dan kedua kenaikan gred atau mata gaji yang terlalu lembap oleh guru, apabila dibandingkan dengan pegawai tadbir dan diplomatik (PTD).

Memang isu yang pertama selalu bermain di bibir, tetapi tidak ada kes, data atau contoh yang boleh dijadikan asas kukuh untuk Kementerian Pelajaran melakukan tindakan susulan.

Kita perlu perhalusi bukti dan fakta. Kalau dikatakan kerja berlebihan, maka kerja lebih yang bagaimana, apa dan di mana? Nyatakan bukti dan skop. Lakukan analisis keperluan atau analisis jurang profesion. Kemukakan kertas lengkap kepada pejabat Menteri Pelajaran.

Apakah berlebihan seandainya seorang guru diminta membuat plan tindakan kecemerlangan pelajar kalau pelan itu boleh membantu meningkatkan prestasi sesebuah sekolah?

Kini sudah terdapat seramai 400,000 guru yang mendidik anak-anak kita di seluruh negara. Dalam setandan, ada sebiji yang rosak. Bukan semua. Kita faham benar dengan kekecewaan guru khususnya apabila isu tentang kenaikan gaji yang lembap disuarakan.

Memang benar kenaikan sebahagian besar gaji memang lembap berbanding PTD. Seorang ibu yang sudah 25 tahun menjadi guru mungkin baru menikmati mata gaji DG48, berbanding anaknya, pegawai PTD yang baru lima tahun berkhidmat sudah menikmati tangga gaji itu.

Untunglah kalangan guru yang cepat naik pangkat, kerana cepat jugalah kenaikan tangga gaji mereka. Bagi yang di bawah Khusus Untuk Penyandang (KUP) atau mengikut tempoh perkhidmatan, maka terpaksalah menunggu sehingga beranak, bercucu dan bercicit.

Tetapi perlulah juga diingatkan bahawa bagi setiap kenaikan gaji, maka ada beban tanggungjawab yang menyusulinya.

Maksudnya, mereka ini mungkin perlu diikat dengan konsep bai'ah. Pengetua dan guru besar mungkin sudah biasa dengan konsep bai'ah, tetapi belum bagi guru.Di bawah konsep bai'ah, pengetua atau guru besar membuat perakuan dan bersetuju bahawa dalam tempoh tiga tahun perlu ada peningkatan prestasi di sekolah mereka mengajar. Jika gagal, mereka mungkin 'dipencenkan' lebih awal.

Sekarang, guru tidak mempunyai komitmen atau akujanji terhadap pencapaian prestasi. Hal ini mungkin menyebabkan mereka goyang kaki.

Memang kita faham benar akan beban kerja guru dan pada masa yang sama masyarakat menuntut guru melakukan yang terbaik untuk mendidik anak bangsa. Namun, kalau kita percaya bahawa perbuatan baik dan kerja yang ikhlas akan dibalas dengan perkara yang baik juga, maka pasti kepentingan perjuangan kita akan mengatasi habuan dunia yang sementara ini.

.
.
.
.
Boleh ktkorg madah ngan aku sapa Wahid Hashim tok? majistret? loyar? ahli muzik? anak Pak Asim ney tokkah yang pandey gilak berkelakar tok?

Waaaaaahhhhh...banyak cantik ko nyebut sebarang. buat pengetahuan awak, starting gaji pokok cikgu berdegree bukan RM2500 ah, tapi RM1800++ sajork. dan dari siney ko dapat info madah cikgu di pedalaman cuci kaki? cuci kaki pun makey air hujan yang ditakong, bukan air paip tauk sik kau? jembalang ney nyampey berita kmkorg di utan tok dapat dapor, tv and astro? ada ko tauk aku meli kedirik, ngangkut semua ya makey bot, semata-mata mok tauk dunia luar n pakey mengelakkan aku gila akibat tekanan perasaan diam lam utan? n ko ingat cikgu ajak ada elaun pedalaman ya, sidak doktor ngan nurse pun ada tauk sik kau? n mun di dalam telok pisok tok ada berisik mahkamah, saya yakin lawyer ngan hakim pun akan dapat elaun yang sama. masalahnya daknya lam hutan tok nok ngakim sapa? lutong ngan mayas?

Kakya, apa ko piker sidak nok bertemu ngan T.S Muhyiddin ya nemiak baruk abis UPSR? ko sik rasa sidak yang akan "bersemuka" urg yang berpengalaman dalam dunia pendidikan tok? mestilah daknya dah bersedia ngan segala macam fakta n statistik. sik daknya kedak kau, nulis artikel tanpa berlandaskan fakta. mun pakey dihantar bertanding karangan pun, artikel kau tok ku buang lam tong uras. mun ko sik sedar hakikat ya, sitok kau ku nepas palak ko makey mayang pinang k ngilang iblis lam lubang perut ko. stupid never finish.

Kau sekadar nyebut pelan tindakan ajak, ko rasa benda ya kah yang dikomplen sidak cikgu? ko ingat molah pelan ya ajak kah kerja tambahan kmkorg? mun aku nok nyusun apa kerja cikgu, cukup jadi thesis entri aku tok kali.

Konsep bai'ah kata kau? apa ko ingat, kejayaan nemiak ngan usaha cikgu kedak graf paksi-x, melawan paksi-y, berubah secara relatif? ko ingat mun cikgu ajak yang palak-kebah-kaki-katas ngajar sampey dinihari, nemiak sik maok belajar, keputusan akan meningkat? ko ingat, mun nemiak sekadar belajar di sekolah, sik ada support parents di rumah, result nemiak boleh cemerlang? ada ko nanggar cabaran olahan nemiak aritok nang xda takut ngan manusia agik, mak bapak pun k sepak terajang, ko ingat sidak ya takut ngan cikgu? di khakkkk tuih nya ajak sidak cikgu tauk koh? belom gik mun ada mak bapak yang support olah bejit anak nya. anaknya berolah kedak penghuni neraka, tp cikgu disalah mak bapak. ada ko tauk? ada ko maok miker? jadi ko ingat, sik kira giney rupa nemiak/mak bapak, asal keputusan sik bagus, cikgu di"pencen"kan? mun gia, ko kira berapa ribu cikgu kenak pencen, dan sapa lekak ya nok ngajar sidak nemiak ya? kau tek nok ngajar? puuuuuuuuuuuuuttttttt ndet! mun ko sik pandey ngira, datang ko ke sitok, aku tok cikgu matematik ngajar ko. tapi pastikan ko hafal sifir dolok, munsik kau k ku idang ngan boyak rah sitok.

sapa kau yang berani mempertikaikan keikhlasan sidak cikgu ngajar? apa ko diam lam hati-perut aku kah? maok kau tek bacteria lactobasillus bifidus? aku sik menafikan hakikat keikhlasan ya akan medapat balasan Allah. mintak2 lah amalan aku diterimak Yang Esa. tapi ko harus ingat, sidak cikgu tok sik dapat sekadar hidup dengan keikhlasan mun xda gaji. dengan rega barang dunia kinek tok yang tiap hari nait arum bulak, salahkah mun sidak cikgu mintak gaji setimpal ngan tugas? apa ko ingat ikhlas ati cina nyual beras mun kmkorg cikgu tok nok meli barang makey "keikhlasan"??? YANG ADOOOOO...jadi mun ko sik puas ati ngan gaji ko knek tok, mintak ko nait gaji ngan boss ko nun. apa diasak komplen hal urg lain.

Jadi kepada insan di luar sana yang sepemikiran ngan Wahid Hashim tok, saya mintak mun ktkorg bukan dalam sigek2 profession tok, jgn gago nok komen mempersoalkan hak atau tuntutan urg lain lebih2. baca dan ambik tauk sebagai pengetahuan cukuplah. kerana seorang jururawat sikkan paham pahit-getir tugas seorang penari, dan seorang buroh sikkan paham susah payah seorang model kedak aku. sekian terima kasih.

14 comments:

aigoo said...

aok eh. hanya johari jak ngenal maniam. hanya miss universe jak ngenal miss universe. dan hanya adam lambert jak yang ngenal ricky martin.

tapi eh. nang menar koh. tugas dak chegu tok lah mek rasa antara profesion yang paling mencabar. mun aku, mintak mahap mintak hampun. awal ku sarendar. lom cukup tinggi kesabaran ku nak jadi chegu. sik ku dapat jadi chegu eh. sik pun nembiak makin bodo oleh ku. sik pun patah reyok ku kerja ku mun dak nya entingal. erkkk

cyrildason said...

Aku ingat kitak nulis benda warna merah ya.. Paduhal orang lain :PP

Nang aku SIK SOKONG Wahid Hashim. Nya sik paham. Cuba nya jadi guru, baruk nya tauk....

Nang ada jak padah sebarang nya ya..


Byk keja nok sik guna molah guru sikda mood keja. Prestasi menurun.

Cuba fokusngajar nemiak ajak.. nakkan best? Nakkan 101% diberik untuk polah dakya paham apa nok diajar... haihhhhhh~~

Ngerepak pun sik guna :-(

-cyrildason.com

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

ending kau ya nang epik. aku nak share rah FB ku. jadi mun ada income dr iklan ko tek, ku sik mintak banyak lah.. cukup 88% jak..
sekian.

pink_suspenders said...

Saya juga seorang guru, saya menulis ini http://tinyurl.com/ycuw84x) sebagai respon kepada artikel en wahid yang saya berasakan agak kurang fakta, lebih kepada rasa!

And this is his latest piece, http://tinyurl.com/yjy9jy5, and from this one, we can safely say he is NOT a teacher. Sangat sedih kan, to be talking about something as if he really knows it.

Although I don't quite understand your blog post since it's in bhs sarawak (im assuming) but i get the gist of it. Kudos for your efforts, Cikgu. Only God knows what we go through daily.

Zizie Zaman said...

aku berdoa semoga Wahid Hashim tok tek pndei digerak ati oleh Tuhan supaya nya maca blog kau tok..dan semoga nya paham bahasa kita ee..nang sukati nya me'ek jak...

Ee Ali said...

aigoo: yah...aku tok pun bukan tebal gilak urat sabar. tapi yalah, angin aku dalam kelas kerana maok nemiak pandey. tp, lepas abis masa sekolah, ilang lah angin ya. leh jd geng gik ngan miak.

cyril: harap2 lah jawatankuasa yg ditubohkan ya dapat menyelesaikan masalah bebanan tugas nok unneccessary ya.

lil'D: share, jgn nisik. sama standard hani tarmizi manusia tok.

p.s: kannnn! kalo takat cakap xda facts mcm tu, soh org gila pun leh wat kan? dia punya "kenyataan maaf" tu so cynical, takat nak wat damage control jer. x bunyik ikhlas langsung.

zzz: amin. mun ko tauk sapa manusia ya, padah ngan aku. bulan 6 tok ku ngaro nya.

oon said...

yahhh. sama kerepak kita. heran ku urg2 nak senior tok dengki. bagei ada urg nuli nya. mencikkuu

Ee Ali said...

sarol: yalah ko eh, sik nya susut duit lam bank nya. lebih2 gik anak pak asim tok tek ntah sapa2 jak xda kaitan ngan dunia cikgu, nyebut benda sebarang, sakat nyuroh dak cikgu tok bungkas.

kukumalu said...

ooo nong, yalah nak oh org melayu @ org Islam, sigat nak hasad dengki. nya ya cikgu kah nak mdh gia. sunggoh kmk tok bkn cikgu eh, tauk jak kmk pengorbanan cikgu koh. mun sik segal cikgu sik kita jadi gtok. mun gik setakat extra nambah pake merik galakan cikgu ngajar d pedalaman, apa mok kecoh? nak disama nya zmn cikgu mensea dana. nisik nya sama.rega beras time ya brapa sen, kinektok brapa sen? mls kmk nak komen pjg, alu jadi blog kmk tok kelak. hahahhaha

Asphyxia said...

Aku sak ati nar ngan manusia dengki khianat kedak tok. Sik puas hati ngan gaji urang la, sik puas hati kita tok tinggi gik darinya la, sik puas hati kita tok berisik prada gucci segala la, arumbulak apa2 yang kita polah semua nak pakey anoknya. Tapi depan kan main gik mulut ya manis muji kita, nyokong kita, belakang kan main gik kondem kita. Pikirnya aku tok sik tauk olahannya lamak tok.

Aihh!! Aku gik datang mungkas. Lain dah cerita aku tok. Tapi, nang sama isik perut manusia nokku kerepakku ngan anak pak asim tok. Burok isik perut..penoh ngan nanah dengki khianat ngan urang. Yahhh...gik asa sidak aku datang jehen.

Ee Ali said...

suam2kuku: yalah koh. sebenarnya, bukan bangsa lain munoh urang kita, nangnya urg dirik kita mpun juak. yalah ku heran koh. tauk reti nulis ajak, tapi ndak maok miker.

asphyxia: ku sarankan urg kedak tok suroh mintak maaf secara terbuka di stadium bukit jalil, pasya live telecast acara ya.

Globalized Dayung said...

Apa kata ngantar orang ya gi ngajar ke kawasan pedalaman Sarawak nun...ada sik nya cuci kaki pakei aik paip??? Mun nya dah merasa tek, sik ada ko ya mok ngrepak kedak ya...manusia nang pelik, sik pernah rasa senang ngan orang lain....

Ee Ali said...

G.D: yalah koh. mun aku jd Menteri Pelajaran...mmg ku antar nya ke pedalaman tok 2-3 tahun, saknya merasa.

Anonymous said...

baruk ku maca entri ko tok koh? tertinggal aku..nang orang PHD kedak tok wujud nk o..?ya ampun..

akuemie