image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, April 29, 2010

Essebeday!

Udah2 gik piluk ati ngan Si A dan terong asamnya rasa ku nak? Si A pun dah kenak serao aku lam kelas baru2 tok, kerana khayal dalam kelas. aku setengah leput ngajar, boleh nya berkhayal. mun ku mintak duit ku balit ruk ko tauk *matilah muka kacak tapi siku burok*

Tang pebulak jak koh, 1 May 2009 (tahun ya lah tek retinya) aku start ngan blog ku tok.retinya dah cukup setahun umor blog aku tok. mun dikira kita nemiak, umor tok dah pandey lepak palak simpang main gitar. sikit ku x nyangka ku dapat bertahan blogging sampey setahun.

B4 ku start blog ku mpun, ku minak maca blog urang, iaitu blog Lil' D ngan blog Saytunt. ya pun sekali-sekala jak ku mukak. kerana aku tok manusia yang sangggggaaaaaaaaat malas membaca, apatah gik mok nulis. ku gik ingat marek, masa ku sekolah form5, satu-satunya homework yg aku molah-kompom-siap-serta-ngan-latihan-extra adalah add-math, math ngan biology (tek madah "satu-satunya"....). bila sampey subject lain, nang kompom ku nak alah2 kenak sinder oleh cikgu lam kelas sbb sik molah kerja rumah. ya pun bila kenak sinder, kompom ku nyaut balit. tulah nak owh, dahlah sik molah kerja, engkar nauzubillah gik ya. makin2 tedah Cikgu Timah ngajar BM, buku karangan makey buku panjang nok tebal ya, dalam banyak2 kerja rumah beriknya, aku minak ada molah sigek jak karangan...ya pun part pendahuluan ajak! siyesly! pendahuluan....ONLY!!! isi karangan n penutup pun ku sik molah. nang pemalas antap bila part nulis2 tok. sampey bila time nazir datang ke sekolah, Cikgu Timah mesan ngan aku suroh napok buku, "padah awak tertinggal kah, berayan kah buku awak ya mun daknya nanyak. takut ditemu nazir buku awak ya kelak saya kenak soal-siasat. sik saya heran kenak anok setegal kemalasan awak ya." huhuhuhu. tedah cikgu ya. tapi saya dah tebus kekecewaan kitak dengan jadi pelajar terbaik BM tahun ya...jangan kitak eserey lupak Kak Tim, sik saya rajin pesen ala2 babo gia! Ngak berani ngukum aku sik molah kerja rumah marek ialah Cikgu Teng, cikgu sejarah ku marek. Nya nyuroh molah nota nang berbadak-badak, sak jak nyalin dari buku rujukan. apa kah faedah, tang baca jak buku rujukan, nak? aku dihukum nya (ngan beberapa orang giklah) disuroh nya ngangkut meja ke luar kelas, kakya molah nota sampey abis. last2 nya fedap, sbb nota sik juak abis2 akibat berloyar, dan sora aku n the geng berloyar di luar kelas ya lebih kuat dari soranya ngajar lam kelas. amaran keras kepada budak sekolah: jangan diekot olahan saya tok, melainkan awak sama tahap ngan Einstein atau Galileo Galilei atau Al-Khawarizmi atau Kunduran. ngerti!!!

Sbb ya lah, setiap kali ku molah entri baru, sebenarnya ku kagum ngan dirik ku mpun, dapat ngabis sigek entri...mun ngekot tahap piawaian kemalasan ku marek, nang jadi afabufu-afabufu ajak blog tok. asal mula ku blogging pun atas dasar ku panas ati ngan beberapa orang. ku sik tauk siney dasan ku nok meluah, terus ku mintak ajar sidak 2 tadik molah blog ku mpun. yah, mbak ati panas, sik pandey pun jadi pandey. dolok minak pandey makey google sikit2, sampey dah pandey download cerita "ung-ang" *nok mati kali*. yalah, kurasa antar sms/call ngan urang yang ku moha-sampey-rasa-nok-cacak-ngan-pisok ya pun xda guna, kerana kompom sidak ya sikkan melayan. jadi oleh kerana manusia2 ya tek blogger juak, jadi kurasa bila ku molah blog, sigek hari sidak antu-kubor ya pasti akan tersesat n maca entri aku. (prinsip aku: mun ko nyakit ati aku, ku sikmok sakit sorang). oleh sbb ya 2-3 entri ku mula2 marek penuh unsur bisikan syaitan. dan oleh sbb sidak ya tek sik paham tutor kita, yalah entri2 terawal dalam bahasa melaya atau tutor omputeh ngarut. menar kata aku, Tuhan mayar cash, sik lamak lekak ya, sidaknya nang ada maca entri2 aku, dan idar sidaknya gik moha lam status FB. sekati kompon nok nerajang dinding kah, nyayat tangan ngan pisok kah, ngantong rambut ko berpusin rah kipas angin kah....yang penting masa ya ati ku dah puas. muahahahahahahahahaha....tetak penjahat tamil.

Jadi, bila matlamat asal ku dah tercapai, aku piker nok tutup jak blog tok. malas dah nok ngengon. tapi time bila kurasa ada benda ngeruit lam benak fikiran dan hati perut ku, kurasa lebih senang ku ngkah di blog. yalah, lam utan tok sekda urang sama palak dapat diajak bersusei. nok ngagak Lil' D ngan Saytunt, tpaksa nunggu ujong minggu ruk bertemu. apatah gik ngan bala kaban di Kuching, agiklah jaoh. Nok bertelepon? sampey kaya aku nak alah2 reload, dan sik ku terkaber asal nok berloyar terpaksa jegal2 berpanas-berujan atas jematan kerana lam rumah xda/x kuat coverage. lamak2, aku jadi kayut ngan blog tok. macam2 rasa nok dicerita, tapi sesetengahnya telah dipotong atau kenak banned awal2 kerana banyak unsur2 yang sekda-urang-nok-muji. oleh sbb ya lah blog tok bertahan, at least dah setahun dah umornya.

Dan cukup umor nya setahun, perasan sik ktkorg layout blog tok dah bertukar? mun sik perasan nang buta hati-perut lah. yah...terer nak aku? yobih, bait ndak malu. bukan aku molah oi, ada urang nulong ku molah (terimak kasih "kitak" ^_^). mun nok ngarap aku, nang sampey ku pencen kali blog tok rupa ya ajak layout nya sik bertukar, kerana mun part technology tok nang ku bakok. awal ku ngakuk. bukan nya jadi kacak, jadi kehancuran kedak afghanistan lekak perang gik ada mun aku molah. n urang yg nulong ku molah, awal ku warning jangan ngkah widget macam2, kerana mun nya datang sa'al, aku x pandey nok ngatornya nya balit. biarlah nya simple kedak tok ajak, asal ada dasan ku ngerepak. tp peringatan, ruangan "comment" untuk setiap entri dah berpindah ke bahagian atas (dalam bubble yg ada nombor ya), bukan lagi di bawah setiap entri. aku madah ajak, kerana dah ada urang lain-entri-dikomen-lain-dasan-nya-post-komen.

Jadi harapan saya, agar blog tok bertahan selagik saya ada mood nok bersusei. Terimak kasih pada Lil'D n Saytunt yang sudi ngajar molah blog, sekali gik pada "urang" yg nolong polah layout baru tok. Terimak kaseh pada yang sudi singgah n maca, lebih2 lagik yang sudi jadi follower. I LAP UOLLLSSSSS. pada yang sudi ninggal komen, terimak kaseh banyak atas respon ktkorg k. pada yang sik kalak ngkah komen, kalak-kalak kan lah yer.

*P/S: tp nak, ada urang kat FB madah blogspot nok tutup koh, ala2 tukar domain. menar kah? oleh saya maca kat sitok tek. mun menar blog tok xpat dibukak lekak 1may tok, klaklah saya update apa address terbaru kat FB k. mun nya dapat dibukak, retinya gik dapat pakeylah address lamak. adios!!! eh lupak.....Eppi Essebeday.....Eserey!!!

10 comments:

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

Terima kasih kamek ngan "kitak" Kundur sbb mention kamek ngeee!!!

olahan kau masa kelas sejarah mmg sama dgn aku. dan krn ya lah telah menyumbang satu-satunya demerit aku dolok marek, "ketawa sambil menyalin nota."

happy birthday to esereyblogspot. mudahan masih dpt buka for the next few centuries. :-)

Unknown said...

aih..kitak ya kau kah? aku baruk nak culat tek..

happy besde eserey...~~~


yah..betol dah tempat komen aku..

~nosyam~ said...

mun ku ingat chekgu Teng mesti ku ingat sharukh khan..hahhahahha...

saytunt yang fabulous said...

sy pun blaja dr awk cik kundur...terimak kaseh jusk...oi....jgnjerak....sebedey to u to eserey.blogspot

Zizie Zaman said...

kacc...

aigoo said...

yahhhhhhhhhh BOH TUA BIGIK nak nutup blog indah. sik nya tauk betapa rindok ati ku maca blog tok.

kamek jeman belajar marek gia juak koh. sik suka molah karangan. eh sik juak sampei molah pendahuluan ajak lah. nang kakan juak ya. minak kamek dolok. asal di suroh molah karangan, NANG KOMPOM KARANGAN KU NAK ALAH KUAR TAJOK!! tapi yalah tek. kuar tajok kuar tajok distinction juak oleh ku SPM *aihh*

kacak layout baru tok. tapi nak. mek ala suka nak lamak ria koh.

selamat umor setaun oiiii. boh sampei setaun ajak. mun dapat sampei bertaun-taun.

nurul_oon said...

oleh kerana dirik salu ngerepak di blog lalu merik ilham saya nak berblog juak.. tq eserey..
aku ingat gik kes cekgu teng ya.. x dpt dihukum dudok di luar, disuroh nya turun ke dataran kejat, serta dirik pose pose miss world melambei.. nang mintak bunoh cekgu teng

beatrix_kiddo said...

bah..sebedey to eserey blogspot..truskan ktk pun krepak kat blog, kmk suka baca, n kmk suka nak sekoh gago merik komen juak...hehe

Asphyxia said...

sebedey tuyu sebedey tuyu sebedey o sebedey tuyuuuuu....

Ee Ali said...

terimak kasih daun keladi. jangan jerak oiiiii!