image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, May 13, 2010

Kids do the darndest things....kidsssss?

Pa polah ktkorg tek? ngupak pusuk? kah terkengkeng ngadap tv? almaklum urg gago ngan sementen knek tok. aku mun part bersukan kedak ya jangan diharap, sikboh kata nok turun padang, mukak tv ku malas part sukan2 tok. melainkan gimrama ku suka. nakkah aku marek sekumpulan ngan Faiznur Miskin, minak nya expert acara riben, aku acara lombak lam guni. tedah....

Rajin ku update knek tok owh, lebih kurang seminggu sekali. banyak masa ku knek tok, sik tauk apa mok polah (banyak masa? buku rekod ko belom kenak "terjah". masa ya berkelip-kelip bertukar kaler muka ko). tapi yalah koh, mun xda mood nok molah kerja, nang xkan jadi kerja ya. bagus ku ngadap blog tok jak. (mun nunggu mood kau molah kerja datang, sampey ke pencen kerja ko sik siap).

Ktkorg suka sik zaman sekolah? ku tauk, ada yang sik suka. even ada yang maok delete memory zaman sekolah terus dari utak. due to various reasons. ada yang sekolah marek selalu kenak buli, ada yang dianak-tirikan oleh sidak cikgu (melainkan ko Anding dan mak ko Juncy), ada yang sekolah marek social-freak, ada yang sekolah marek ugly duckling (tapi dah besar tok agik juak sik kacak2. erkkkkkk). aper-aper pun, bagi aku zaman sekolah lah paling best. zaman carefree (tidak, saya bukan buat iklan modes). biarpun sekda duit, tapi tiap2 hari tetak jak kerja. happy 24jam (kecuali bila ada olah kenak anok Kak Aji Tuyah. masa ya jak aku awan yang terpilu kejap). rules n regulations yang ridiculous x merik effect ngan aku, sbb aku di sekolah marek kategori puak berhaluan kiri. tapi ku tauk cikgu2 sayang aku (sayang kerrrr?) dan kawan2 aku nang best (waima ada yang dah tersingkir dari rancangan Kundur's New BFF).

So entri kali tok, aku nok cerita beberapa kejadian yang xpat ku lupak zaman ku sekolah marek. Asal ku terkenang, mesti ku senyum kedirik, gelik ati. Ku cerita beberapa jaklah, mun nok cerita semua, dapat jadi Directory Telekom klak.

Kes 1: nakpa polah ko telok langsir ya?
Tok masa form5. ala2 dah setengah tahun sekolah. tauk ajaklah, bila dah dekat2 nok SPM ya, selalu disuroh cikgu belajar kedirik. Cun juak ari ya Cikgu Timah ada kerja mok polah, so nya nyuroh kmkorg study dirik mpun. Apa jakkah angin aku ari ya tang ada rajin, tekun jak aku ngadap buku. sik noleh kerek-kanan. bila dah kepak tengkok ku tek, angkat ku muka. ku diat ku Norol duak Nana nok dudok tepi dindin nun, dudok beradap muka, tapi berkumbuk lam tudong penjan. "sampey juak kiasu bertapok belajar dari urang" kata suara jahat ku tek. tapi ku sik nuli juak, tetap ku nyambong maca buk. sik lamak lekak ya ada Norol tek angkat ngagak Cikgu Timah, tangan nya ngembak besen kecik. "Cikgu, boleh saya turun dibah masoh buah asam tok?". paduhal nya 2 Nana tek bertapok lam tudong penjan ngupak buah asam k berulam. bagey urang sekpat nunggu time rehat bagey. ney ndak nok kenak puji Cikgu Timah.


Kes 2: Yot, ko saja carik nahas!
Tok form5 juak. masa sejarah. Cikgu Teng tok nang semangat sabila ngajar sejarah. minak markah ujian aku jak sik berapa nok semangat. aku the only miak lam kelas sik pernah pass sejarah, nasib bait SPM sejarah dapat 3. lainlah science subjects, ya ruk aek aku (sik juak ko oleh satu, lova!). jadi lam kelas Cikgu Teng ku x berani berolah (benar kah?). yalah, sebelom aku disentap ngan statement "mun pandey xpa juak nok berolah", jadi lam kelas nya ku sentiasa tekun, waima lom tentu masok lam palak segala dak Malayan Union kah, Chin Peng kah apa kah. Sigek pesen Cikgu Teng, nya ngajar berdiri depan blackboard ajak. yalah kelas kmkorg ngak 20org, senang nya monitor. tapi sigek ari ya ku heran, sambil nya ngajar, nya berjalan ke belakang. padu ada urang molah kejahatan di row belakang sekali. Bila nya balit ke depan, ya nya ngeso hasil rampasan. Padu tek kawan ku nok nama Yot tengah nguntin gambar Shah Rukh Khan rah belakang. size A4 gik ya! sekpat diselamat ko Yot, suroh Karpal Singh membela kau pun sikkan menang ko dalam kes ya.


Kes 3: Kaulah Jaafar Onn, kaulah Julie Dahlan.
Ada sorang nemiak tok nang ada sikit suka show-off. eh, bukan sikit. Naaaaaaaang suka show-off. jadi sigek hari nya tek ngeso dirik nya bertrack-bottom baru. Adidas gik ya. almaklum aku makey seluar beli Sin Nam Fatt jak. Adidas pun kau, maseh juak ku kacak nak? erkkkk. N sigek juak, nemiak tok mun berpesen suka OTT. yang seluar nya tek, lining warna putih, lapis paling luar nya kain net lubang besar2 warna itam. over sik track-suit ya? sib bait bukan french-lace. awak jak dirik nya tek. sekali bila ditanggar dari jaoh, bagey urang polkadot indah seluar ya. sikkah ko kedak badut? nok nama mulut aku tek, "kacak seluar kitak bang Jaapar". lalu moha! sik bertegur. lekak ya alu sik makey gik seluar ya.

bila dah bertegur, ada gik ku molah kes. kali tok nang salah aku lah. nya suka ngkah gambar2 rah lapit meja. macam2 pose memberahikan (euwwwwwww). adalah sigek petang bila miak semua dah balit, aku ngan Asnol tek, apa kah pekdah, ngambik marker, nyonteng kan gambar ya. dilukis wig, bulu mata pelsu, berik lipstick lah tek konoknya. kakya ditulis gik, "ini Julie Dahlan" berik arrow nunjok ke muka nya. dah puas tetak leput2, kakya pulang. isok pagi bila sampey sekolah, sekda gik gambar ya berconteng. dah dicuci makey apa pun ku x tauk. tapi digantikan dengan kata2 di papan hitam yang berbunyi "Kawan yang menganiaya kawan bukanlah kawan sejati". sentap mak noxxxx! ada gik sik bertegur kakya. huhuhuhu.


Kes 4: Mulut kau lazer Kak Bib!
Aku tok bukanlah dari kalangan orang yang tawadduk. aok, aku ngakuk ku berolah. tapi mun urang sik nuli aku, aku sik nuli urang (kecuali kes Julie Dahlan di atas). jadi oleh kerana aku ala2 pak saok, aku jadi easy target para ustaz-ustazah. tapi ustazah sorang tok, mun ko sik bersalah pun nang nya suka nganok urang. ustazah pesen apa kah? menar sik? (ditujukan kepada miak sama sekolah ngan aku marek).

hari ngambik result SPM. rindoklah ati aku, kerana untuk zaman aku, kira kacak lah result aku. single unit uollsssss, walaupun ala2 hampir terbabas. ku shik uli, ku tetap maok lova. jadi masok lah ku lam bilit guru, ngucap terimak kasih ngan semua cikgu. besar jasa daknya ngan aku. sekali tek keluar suara sumbang Kak Bib.

Kak Bib: Raja Ema, bagus result awak tek?
Raja Ema: Boleh tahan ustazah. terimak kaseh owh, mintak berkat ilmu kitak (waima nya sik pernah ngajar aku).
Kak Bib: Lepas tok siney tuju awak?
Raja Ema: entah, pegi clubbing kali. (sekdalah ku nyaut gia). niat ati saya nok masok UIA. malas saya nok masok matriks.
Kak Bib: awak ya bait2, bukan saya harap gilak. Biarpun UIA, ya Kuala Lumpur. Jangan awak balit ngembak lumpur.
Raja Ema: Amboiiiii....lazer x hengat. sudeehhhhhh *flip fringe* (terus chow sik merik salam).


Kes 5: Owh ustazah...tarik balik doamu ittew!
Aku marek nang minat ngan Seripah Aini. minat gilak2. tapi ya sebelum nya ngurin dirik lam parit Sri Pentas lah. merik malu peminat mu nan satu ini ko Kak Pah!

Ada sigek hari, ustazah sorang (ustazah tok geng aku, bukan kedak si mulut puaka Kak Bib) tok molah ujian fardhu ain. kmkorang mana yang dah lepas ujian, bleh molah kerja dirik mpun. jadi aku, bila part berkaol nang kreatif. tauk sik ktkorg double-tape nok tebal warna itam ya? nok kedak getah dapat digetel-gentel. yalah tek, pakey ku berdango. ku gentel2, polah jadi taik lalat. Seripah Aini masa ya ada 17 tahi lalat, aku tek molah 21 igek. tetak lah aku ngan geng2 ku tek. makin nyerin sora ustazah molah ujian ngan miak lain, makin nyerin kmorg tetak. "Kundor and the fan club, coba diam sikit. nemiak lain gik ujian". diam kejap, kakya start baru. warning gik ustazah ya, diam gik kejap, kakya bisin baru. Kali tok serta ngan berlagu Seri Dewi Malam. tetak agik, makin kuat. Yalah ustazah ya ilang sabar, terus nya nadah tangan kedak urang berdoa. " Ya Tuhanku, mudahan urang lam kelas tok nok bertaik lalat banyak ya kenak kanser kulit". sentaaaaaaapppppppp!!!! cepat2 ku muang taik-lalat ittew sambil berkata, "yobih...sik semperna ada doa ya!". senyum jak ustazah ya sambil nyaut, "kakya, dah dipadah bagus2 sik nengar. awak ya mun selagik belom kenak lazer sik berenti". sangat memahami, kan? tapi kakya sambong baru tetak2. aih, sik jerak padu!


ku nok majoh lok eh, kelak cerita agik ah! bubbye~~~

6 comments:

nurul_oon said...

part berulam ya, rafiza ya ngembak.. sampe aku lalu tauk pa benda buah kogam.. segala segenap buah jak k ulam.. bait nya manis pahit masam

rindu zaman sekolah marek.. part taik lalat ya nang sooo sewel lah.. ku rasa kita tok banyak tulah ngan cekgu koh.. nang bnyk gilak tulah.. especially ngan cekgu murni hati.. nang murni hatinya koh.. ingat x kesah nginang pusak tp ceridak..

Ex-Misian said...

tetak ku maca. kedong kita sama skolah marek nak. sik ku heran ustzh bibah ya. even sik pernah ngaja aku, nang tersentapp juak dgnnya. ingatku mun dak mpuan smayang, nya mesti nunggu rah blkg, mok nangga kaki sapa nampak. aihhh.. ney lah kita tauk. nya ingat kita suka2 kah nok mukak aurat kaki time smayang. taukku sik diterimak smayang mun nmpk kaki koh. evn mun smayag rah dataran kejat ya, kita disuruh tunggu kak smayang, kotan nya nak manas. yooohhh.. nya sik nangga matahari atas palak, dahla time skolah marek bertudong laboh gik ya. (bkn ku madah sik bagus pakei tudong laboh, tp aku cuma nak menekankan darjah kepanasan di tambah keterikkan matahari). mun miak nek tok dipolah gia, mok kenak saman ustzh ya.

zmn kedho-ifan skolah dolok, time bljar rah kandang kuda marek, smyang tghari retak rah padang bola tampar skolah rendah. ya baruk tawaddhu' time skolah dolok.nang menumpang prasarana skolah rendah lah.

aigoo said...

aihhh alu abis gia ajak?? boleh sik??? potong wap ada jak.

mek suka jeman sekolah marek. yalah sik tauk susah senang urang tua. ada duit kah sik ada duit kah. nang tauk hepi enjoy bermain ajak kerja. sik gago nak miker masalah dunia tok. rindu ehhh.

Ee Ali said...

oon: buah kogam ya buah pedada ya kah? ingat ku ko ngansa aku encoba, ku mati2 sikmaok.

part nginang pusak dalam almari ya aku sik masok campor, sbb aku sik suka ngan pusak. ntah sapa2 jaklah nisot lam kelas ya.

kakak-senior: kannnnn. harus dicili-cili mulutnya ittew. part semayang tgh panas ya ampunnnnn. rasa ngerja umrah ada juak perasaan time ya.

aigoo: ilek2, klak2 nyambong gik. banyak gilak olah sik semperna jeman sekolah mun nok dicerita. mun malas molah entri, terus molah biografi kah. voley?

~nosyam~ said...

hehhehe...lucu nak owh...sesuka ati jak sampey dak chekgu sik tauk nak molah apa...sebab olahan kita bukan kategori merik malu skolah... just pemalas ya sekelas-kelas molah keja umah..ku gik ingat sampey cikgu murni nulis surat k nyuruh ku berubah...heheheh

aku said...

nah...dari wall pondan belanda:


mena kata lobow.. wall FB tok ibarat kedey kopi. wall sapa menyajikan hidangan yg menarik, ramai la pengunjungnya... contohnya wall aku. wahahhahaahaa.. :p