image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Friday, May 21, 2010

Pencemaran

ello. celebration hari guru baruk jak lepas. adalah bz skit2. not much story to tell tentang celebration ya. biasalah hari guru, nemiak belagu, nemiak merik hadiah (tahun tok tiada lagi hadiah choki2 mahupun keropok mimi seperti tahun2 sudah), cikgu potong kek, cikgu berlagu, sukaneka like there's no tomorrow, parents mabok datang dan "memeriahkan" majlis (ada yang mabok datang2 terus nudok dirik masa cikgu tengah jamuan lalu mintak tapak. sekolah ko ader???). aku seperti biasa bila ada majlis sekolah, memegang jawatan tukang masak n emcee, tetap dan berpencen. tukang masak? i like. emcee? dah boring ku kerja tok. urg lain plizzzzzz...

n btw, topik pencemaran saya buka dengan sebuah cerita:

kesah tok berlaku tahun ya tek. dekat2 nok ujong tahun rasa ku. dalam bot ekspress. as usual, aku suka dudok sorang, memandangkan seat ekspress rapat2 dan paha aku yang diameter sama dengan batang sagu, menjadi tidak selesa untuk berkongsi. tapi bila urg rami, aku perlu consider urg lain juak since bot ya bukan atas nama bapak aku. bila bot dah jalan, masoklah sorang urang laki yang agak ngesep, yang tadiknya aku rasa gik merokok atas atap. so atas dasar perikecantikan, aku berinsut berik space ngannya. nya tek lalu dudok, terus masang cermin mata itam (motip ko makey cermin mata itam lam keadaan petang-peti???). mula2 ku x rasa apa2. pasya bila nya dah start tido, n mulutnya terngangak, aku dah mula jiwa kacau. kaler muka ku bertukar dari sawo matang-biru langit-ijo pucok pisang dalam masa 5saat. tertilit-tilit jak aku ngan mulutnya nok terngangak ya. ada cicak mati kah? kah nya lekak makan mayat? BAU NOK MATI!!! dan bukan bau rokok, tok nang antap bau napas. setiap kali nya hembus napas, aku nahan napas ala2 melimpas kedey jual babi. n kitakorang imagine pjalanan ya sejam, dengan air-con yang sejok-agik-asap-ekzos rasa aku. nasib bait umor ku gik panjang. sangat tidak vogue mati kerana bau mulut urang! rasa nok ku tikam mentos lam mulutnya, minak ku takut nya mati lam tidor.

n sigek cerita tok berlaku ari marek. aku nait bas, and ada sorang amoi sekolah k pinafore tok nok turun. muka biasa2 jak, siklah kedak Ayumi Hamasaki mahupun jeraya selangau-mukah. santun jak rupa nya tek nok lalu. ku berik nya lalu dolok. sekali berselisih....(selitkan lagu "Selangit" by Mas Idayu!). lam ati ku nyumpah, berapa tahun bapak ko sik bayar bil aek? ya mudah bulu tekeak ko berjarut lam pinafore ya? kah ko tidor makey kambin jadi gulin?

heranlah aku ngan urang sik pandey nyaga personal hygiene koh. izzit that hard? oklah, pity those yang born with it (maybelline sangat kan?), tapi ada cara mok hilangkan or at least mengurangkan impak maksima pencemaran ittew!

yes, no brand of toothpaste yang benar2 boleh menjaga bau mulut kita sepanjang hari. bulak iklan dalam tv ya. tambah2 gik mana yang lunch bertaboh dak rusip, dak kasam, dak tempuyak. nyaman nang nyaman, aku pun makan semua ya bah. tapi, lekak makan, pandey2 lah berkumor (melainkan ko sentiasa bekal berus gigi n colgate lam poket ko. sapa kah ittew?). mun lekak ya, rasa sik puas ati, tutup mulut k tangan, hembus napas senggak-gak ati, then cium kedirik. mun masih juak bau juruk napas ya, gulabatu banyak berjual di kedey bah. mun berduit, meli breathmints segala dak Eclipse kah, Clorets kah. mun sik berdu, mahal neylah gulabatu Hacks. mun dah seksa gilak nok makan gulabatu, pancitkan ridsect lam mulut ko. sak ko keruk terus.

tentang bau tuboh yang ala2 aromaterapi-penambah-stress, do mandik regularly. mun sekda masa/tempat mok mandik (dalam kes nemiak sekolah atau di opis), bekallah wet-wipes ya. sejam sekali kah masok toilet lap kan tekeak ktkorg ya k wipes. atau kau ya sik pernah nengar benda nama odorono? ehhh...nok kedak dildo ya bah *lariiiiiiiiiiiiii*. mancit minyak wangi secara overdose tidak akan membantu masalah ini yer adik-kakak, malahan akan menjadikan gabungan bau itu lebih beracun untuk dihidu. anda boleh didakwa atas tuduhan membunuh dengan niat.

yes, leceh nang leceh. tapi dah ditakdirkan ko ya berbau, makes some efforts untuk menjadikan dunia ini lebih selamat untuk didiami. aku masa sekolah marek pun, kadang2 muncul juak masalah bau napas, n bau peluh tok (saya tidak ada masalah ketiak bau jerin ok!). almaklum, urang tuboh kedak panda kdak tok, kuat berpeloh. n walaupun sik berbau, masyarakat ada pre-set idea of urg gemok berbau! sangat celaka urg itu. mun ku nemu ko idup2, rambut kau kuhirit ku sepanjang india street dari kedey Hak-Hak ngagak beca cina jual benang ya. size tuboh tidak menentukan berbau atau isik hoccay! semua nya ada unsur penjagaan diri dan genetic inheritance.

luckily, mak aku pun awal2 dah melatih aku untuk membiasakan dirik jaga kebersihan. setiap kali aku nok turun berjalan atau sekolah (dahlah aku nang x pandey diam di rumah), aku akan bersalam lok-cium pipi-cium dahi indah. terkejut2 jak lam salam ya tek berisik. bukan nya berisik duit (tedah arap ati), tapi berisik lebatu Hacks 2-3igek. "sebelum kawan ko pisan geley2 lam moto/van" kata nya. waima napas ku x berbau, takut ajak bah katanya. n mun ku ada bau peloh, adalah nya ngepong dari belakang, malitkan minyak wangi "kelak kita dikata urang tong uras beroda". jadi aku dah pateh nyaga kebersihan dirik. sik guna muka kacak kedak aku (yoooooooooooohhhhhhhhhhhh!) mun tuboh/napas bau lahanat.

sigek gik ku lupak, iaitu S.E.T.O.N.G! issssssssshhhhhhhhhh. tolonglah jangan bukak kasut di khalayak ramai. berdosa besar tauk sik! mustahil ko sik tauk kaki ko setong, kerana baunya nang op koz sekpat ditapok. jadi, bukak kasut hanya apabila sampai di rumah (walaupun sepanjang perjalanan kaki ko rasa tang "basah" jak lam kasut ya), dan terus cuci kaki anda sebersih-bersihnya sebelum keluarga anda pula menjadi mangsa. rajin2 lah menukar stokin anda, sehari sigek stokin contohnya. dan, sekiranya tidak perlu menggunakan kasut, choose to wear flip-flops or sandals. tidak guna gaya anda seolah-olah keluar dari mukasurat Men's Vogue, tapi bau kaki menyebabkan urang sekeliling rasa hari mati sudah dekat.

sorry to sapa2 yang ada masalah di atas. walaupun penulisan saya antap bunyinya, tapi saya tidak berniat memalukan anda since saya tidak meletakkan nama sesiapa(see...urg mulut laser tok bait hati sebenarnya *lariiiiiiiiii*). niat saya cuma untuk menyedarkan, agar kita boleh hidup dalam persekitaran yang lebih selamat. "nyamaaaaaaaaaan ajer" kata Aidid Marcello lam iklan air-con ya. adios muchachos!

5 comments:

nurul_oon said...

aku pun slalu mengalami masalah giya... nok nama terit jak sekolah town tapi kipas sik berjalan, kau udah sehari-hari ngemerrr dlm peluh dikpun dan peluh nemiak.. imejin jak bau badan dan bau kaki sabila ari dah pukul 6.. jadi sabila balit jak pulang sekolah, haruslah terus mandik.. jgn jak urg disuruh kita pisan cium bau kita... dan heels pun harus dicuci slalu, ne ndak heels ku mudah nak rusak tercabut gam mbak salu direndam...

aku sik paham pesen urg yang sik sedar dirik koh... daknya x perasan kah muka urg sebelah nyebelah dah ngerisan ngeremut..

aigoo said...

yahhhh nang jak menar kohhhh. aku nang phanthang menar ku urang BB dengan BO tok. sik kan nya dirik sik pat cium oo? malasku nak ncerita pengalaman pencemaran aku dalam ruangan komen urang tok ehhh.

untuk BB, selain dari dak colgate dak labatu hex dak eclipse clorets segala ya, LISTERINE juak bagus. amalkan selalu lekak berus gigi, kumor dengan listerine. atau ngulum cengkeh pas makan. boh ngulum nak lain *matilahhhh*

untuk BO, selain dari selalu mandik, odorono segala. tok petua urang tua lah. masa mandik, gasak kan menar-menar limo nipis rah debah keteyak kakya bilas dengan aek. dan mandik lah seperti biasa. amalkan selalu. mun sik ilang terus pun, insya allah akan kurang bau-bauan ang-ang-ang yaa.

Anonymous said...

aku nk molah pengakuan..recently aku baruk dapat kaki setong..huhu..camney tok..stat aku makey kasut cgek tok..chemmni tukk....?sblm2 tok sik aih...dan dah ku perasan nang dengan kasut ya ajk..kimen...dah aku sekda kasut lain..dahla keja ku wajib k kasut...hu~ cyesly..sblm tok sik..aku ng ngecek bau kaki sbb aku nang anti,, palak penin cium takut dirik berbau kaki (tp ku rasa ketulahan juak..apa aku mala nganok sorang tok bau kaki ya..)

anonymous (cyesly supan nk ngakuk aku sapa..tapi ku tauk ktkorang tauk sapa aku)..tolong aku, oprah..

Ee Ali said...

oon: nang tabah dirik sampey ke high heel pun dicuci.

kakegeh: terima kaseh atas sumbangan petua ittew k. very the majalah nona.

anon yg sik anon: retinya kasut yalah bermasalah. bila kaki ko berpeluh, pengudaraan kasut yang tidak baik, material kasut ya yg nyebab bau. mun nang kaki ko mpun setong, sepatutnya kasut lain pun akan memberi efek yg sama. tak gittew?

sot said...

bau itu bau.. bau ikit2 itu seksyehhh.. aummmmm.. erkk mati la :p

disclaimer: tidak bermakna aku berbau or fetish dgn manusia berbau sehingga timbul syahwat.. erkkk mati la!! wahaha..