image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, March 25, 2010

Kaki Aro...

Yahhhh...tetiba jak ku datang rajin molah post lat 2-3 ari sekali nak? apa kesss? dah kedong ada idea datang, ku ngkah rah sitok lah. kelak mun dah datang madot ya, puttt ndet, alu sama rapas ngan palak babas rah blog tok.*baruk ku tauk blog pandey tumboh babas*. urang Kuching x tauk ngan babas kah? rumbu bah kata kita... Mun "rumbu temako" tauk sik? ya mun sik tauk coba mbak bertanyak ngan ninek ktkorg...tapi siap-sedia kenak flying kick lah. jangan dipadah aku ngajar.

Aok tek, hal kaki aro. sebenarnya nak, aku tok bukan takat kacak dan vogue ajak (ko ader?)...tp mun ktkorg nok tauk, aku tok kuat ngaro juak dok koh. bukan beraro berpisok, berpistol, berkayu semambu segala. Kundor ngaro guna mulot jer...lidah ittew lebih tajam dari mata pedang katernyer kannnn? mun ktkorg rasa aku kuat ngerenyang dlm blog, gia rupa ku di alam siber, gia juaklah mulut ku di luar. ala2 pedas2 manis uooollls. tp nak, aku tok x juaklah main sebarang aro. mun xda kes, aku tok lah manusia-paling-bait-layak-dapat-tokoh-maal-hijrah. yah, x muji dirik nakpa nama nok ya? tp mun ko ada molah benda ridiculous, lebih baik jgn ditunjukkan perangai buruk itu kepada saya. bagus ko ngantong dirik awal2 mun ko rasa ada molah salah ngan aku.

Tengok body dah tahu kan, aku tok pemakan. x kira lah nok masak Kak Aji Tuyah kah, masak ku mpun kah, dek-dek gik makan di luar, nang ku suka makan. tapi nak, mun makan di luar eh, kita bukan takat nok makan ajak, layanan pun maok bagus betol x? yalah, dah ko mayar nok makan nak. mun ko makan di rumah pun maok divvvvvaaaaa juak, mmg kau kenak lempah oleh mak ko kakya. aku xlah diva ney di kedey makan, asal aku dilayan selayaknya sebagai customer, kira ok lah ya. barang makan ko x berapa nyaman pun, at least ati ku x sakit. tp mun dah x nyaman langsong ya, bagus ko mukak kedey nyual spare part basikal jak dr gago nok mukak kedey makan. bisnes jual result 4d pun ok juak bah.

Tapi nak, ada sesetengah urang kerja kedey makan tok, perangey yarabbbbbiiiiiii, nang x sedar dirik lah. apa ko ingat ko tokey kah? tokey pun x boleh kurang ajar ngan customer tauk sik ko? ngambik order kurang ajar, molah k makan/minum empas-empor kedak urang merajuk, sikboh kata nok penjawab gik bila ditanyak. mun muka kacak sik juak apa, dapat k anak ikan *erkkkkkk* bila dah nemu nok kurang ajar kedak ya mudah ati ku nok panas. masa ya mun ko jd pelayan, bagus ko ngemas kain baju ko awal2, sebelum ati ko piluk nengar statement aku. jadi nak, kadang2 kawan2 aku jadi takut nok gi makan ngan aku, sbb takut ada kes. tp yalah ku madah awal2 tadik, mun urg kerja kedey ya x molah hal, x juak ku tang ada nok ngaro. jadi ada beberapa insiden yg paling ku ingat sepanjang ku berkecimpung dalam dunia ngaro urg kedey makan tok. sila ikuti rentetan perjalanan idup kundor sebagai Maria Tunku Aro.

Insiden 1
Tok masa ku belajar di Tgganu marek. depan asrama kmkorg ada banyak deretan kedey makan. Ombak Rindu kah, Ombak Biru kah nama kedey ya pun ku x ingat. tp dlm banyak2 kedey makan, ada sigek jak kedey molah aek. jadi nang bertumpu ngan kedey ya lah mun nok ngorder aek. kakya, sikkan aku tok nok ditandah entoman sampey sendat. tp nang ku muji, aek nya nang nyaman. speciality nya fresh juice. naaaaaaaang nyem. murah gik ya. jus buah nang pure, lam gelas nang besar, ngak RM1.50. ney ko encarik? mun di Kuching maok nok RM7-8 gia rasaku. tapi, ada sorang pekerja nya tok kurang ajar. nemiak laki. nok jadi kesahnya, nya minak kurang ajar ngan urg serawak. sik tauk ku kenak. mun ngan sidak lain, bukan main rengat jak olahnya. tapi mun ngan urg serawak, lalu lah ngeso olah diva nya. kotan dah selalu kawan ku komplen (selalunya kwn ku jd tukang collect duit bayar), jadi kali ya tek aku kedirik pegi mayar. ku nok bercelen, sapa diva agik. Kau Kak Nita kah aku J.Lo.

kundor: berapa semua dik? (sora kedak fasha sandha)
mangsa 1: RM7.50!!!
kundor: (ngenjok RM8)
mangsa 1: (ngorak kontena duit pecah nok merik sunsong duit, maka jak nang duit dlm ya melobor-lobor. nakpa jak nok dikorak? bukannya tamborin ya.) nah! huh!
kundor: lain kali dik, xnak bisnes x payah.
mangsa 1: @#$%^&*^%&*%#^#@*&^%!!!!!

ku tandah jak nya kiak kaong sorang dirik. aku tek lalu musin belakang lalu catwalk kedak Tyra Banks. sengaja ku molah ngegeh saknya kin sakit ati. 2-3 ari lekak ya, xda gik ku nanggar nya kerja sia. lalu ada sigek ari tokey kedey ya ngagak kmkorg madah nya mintak maap, ex-pekerja nya kurang ajar. hambik engkau noxxx. kerja mutit botol lah kau. dah xda pemandey. errrrkkkkk.


Insiden 2
Nok tok masa ku study di Miri. adalah sigek kedey makan tok. speciality nya nasi lemak. nang dah ready kedak nok makan nasik campor, minak ngaut jak mun nok makan. lauk2 nya kira nyem lah. dak rendang, manok masak mirah, daging kari *pass pass kenek dakek*. tp nya ada menu ala carte juak. kotan dah selalu makan nasi lemak, ari ya geng2 aku nok tukar angin, main order gik. ngorder lah daknya, aku tetap ngan nasik lemak (favourite kundor uoollllsss). lekak setengah jam, nasi lemak aku pun dah abis dipajoh (10menet pun dah abis) tiba2 datang waiter nok ngambik order tadik.

mangsa 2: kak, sorry, order ktk x ada.
kwn aku: haih, lewat juak dah setengah jam ruk nok madah?
mangsa 2: tukang masak kmk tek ruk madah.
kundor: haih cakan juak anton. kakya, apa jak ada k order sidak tok?
mangsa 2: nya nyuroh daktok makan nasi lemak jak. nya madah nya bz, nya xmok molah order kitakorang. nya datang kerja akhir tek, jadi nya x pian.
kundor: NOK MATI BARANGKALI! SAMPEY KURANG HAJAR TUKANG MASAK KITAKORG! COBA TUNGGAH NYA SITOK LOK, KU NGASAK MUKA NYA KE SUKUT JERAYA!!! BAGUS BUNYI NYA NYAUT CUSTOMER, APA NYA INGAT KMKORG MAKAN FREE KAH???
tokey: aih, apahal tok tek? (eksen ko x tauk, maka ko ada nengar aku dah datang jehen bunyi urang kenak sarong iblis).
kundor: coba kitak sivikkan tukang masak ktk ya lok. boleh sik nya nyaut ala diva bagai??? nya madah nya bz, tp coba ktk nanggar kedey ktk tok lok. arum meja kmkorg, ngak ada 2 meja jak customer. nakpa di bz nya belakang nun? trim bulu ong*ng? tok ku melasuk nya!
tokey: aih2...sik lah kmk tauk nya nyaut gia koh. mun gia, makan jak nasik lemak owh. on the house lah, xboh jak kitak mayar. sorry pekerja kmk kurang ajar.
kawan kundor: xboh jak, kmk pun dah x selera nok makan agik. kmk makan kat tempat lain jak.
tokey: aih, jgn gia. sorry. jangan ktk boikot kedey kamek.
kundor: talk to the hand (tok bulak ku lah)

lekak ya xda gik kmkorg ke kedey ya. apa ku takut k makan ku kenak ludah b4 dihidang eh.

2 igek ya insiden paling ku ingat di kedey makan lah. banyaaaaakkkk gik kes kedey makan lain, aku pun dah ingat2 lupak. yalah, nama kita kerja/berdagang, polah cara betol lah. melainkan ko ngarap adik kakak ko ajak support kedey kau. insiden seterusnya bukan di kedey makan, tapi kat choice supermall.

Insiden 3
Aku tek meli pusuk. pusuk nok dah berkupak ya. aku tok pemalas nok ngupak pusuk. yalah, jarik ku besar2 kontot2. malas ku nok terkurit-kurit ngupak nya. dah oleh ku ngkah lam plastik tek, ku mbak rah dasan nimbang.

kundor: timbang tok lok (sora Jalalludin Hassan)
mangsa 3: timbang kitak kat sinun (sambil tangannya nunjok pekerja kaunter timbang sebelah).
kundor: aih, sampey juak pemalas kau? ko kerja sitok dibayar pakey ngangkang ajak kah? *flip fringe*
mangsa 3: erkkkkk...

dah kak lepas area ya tek, ya kawan ku madah...

kawan kundor: kau tang ada nak moha jak.
kundor: sapa nyuroh nya pemalas. aku tok sekati nya me'ek jak dipass sitok sia. apa nya ingat nya kakak2 nyaut tepon di opis, suka2 hati ngepass urang sitok sia?
kawan kundor: coba ko maca papan tanda nya lok...

"Kaunter Timbang Buah-Buahan Sajorkkkkk"

Jahanam! KEDO eh. maok tek pusuk sama species ngan epol duak asam kumbang. larikkkkkk.

19 comments:

Anonymous said...

HAHA caken nar. pecoma jak miak choice mall ya tek kenak anok. mun aku jadi miak ya tek, tauk adaaa kata-kata pembalasan si pitong.

bukan tak sorang gia koh. mek tok gia juak. mudah nak mohar jabar jihen ngaro mun sik betol ditemu / ditanggar. dasar mulut puaka eh.

-aigoo-

netty said...

best juak cta rah choice supermall ya.hehe...

f.loren said...

eran juak nyawa ku. spisis meruyan sukati!!! bahayaa

beatrix_kiddo said...

haha..nang mudah angkat jabar moha, bak kata org tua mudh nak nurun antu..haha..tp mena juak nang da juak org kdk ya ptt d moha...nasiblah cdak yg prnah knak aro oleh ktk ya..hehe

Ee Ali said...

aigoo: yalah kmk cepat2 lari, sbelom nya nyaut "kenak sik alang2 nimbang dirik ko mpun?"

netty: sib bait kmk sik ingat muka nya agik. munsik mesti kedo nok jumpa.

farajuki: u just didnt get it, did u? bukan meruyan sukati ok...bersebab. kes choice supermall ya sekadar malang tidak berbau (untuk jurutimbang ya lah).

b.K: haha...nang xpat kenak petik ikit, alu bungkas. tp, kmk bukan jenis x puas ati pasya dah dalam kereta ruk nok ngerepak macam2. x dtg hasil. prinsip kamek "anda buat, anda dapat".

Khaisya said...

hahaahaha..nang bena juak ooo.. bkn rah kedei mkn jak..kedei jual tepon mun sama juak..kebykkan org melayu lah molah muka menjus..eiiiii...d tnyk kelak maok sik maok jak nyaut..eiiii..sakit ati ehhh...

dukunlintahplk said...

ndak ku beranii..

Ee Ali said...

A.l.K: menar nak? urg kita tok mudah nok diva gilak. kerja biasa2, tp perangey bagey dah 10tahun jadi menteri...tp pernah ada orcin kenak terais aku, apa nya kurang hajar gilak eh. hahaha.

Ee Ali said...

JakiPLK: jadi mun dirik pandey berdagang, jangan diva sgt hoccay?

Asphyxia said...

Jaik ati juakku ngenang miak choicemall ya tek. Pulang rumah alu ngeraongnya madah "Apa salahku apa salahku??" Ekekekeke....

Tapi aku sik medo juakla, aku tok mudah datang jehen juak sik tentu hala. Erkk!!

Ee Ali said...

asphyxia: yalah ku ngenang koh. bala ndak sendu rasa ati nya sehari-hari. oh tedah. tp yg sidak lain ya padan mukanya, sapa nyuroh lawan tokey.

beatrix_kiddo said...

aih...en kunduran mcm tauk2 jak..olahan kmk rupa ya..haha..mbak muka menjus jak, dlm keta bruk ngerepak..errrrkkkk..haha

Anonymous said...

Sepatutnya blog kau bukan "sabila kundur berbunyi" tapi "Sabila Datang Sarongan"....nak alah2 manas..ko sik takut muka ko berkedut? pastikan mun ko datang meroyan nak bila molah ekpressi sik sampei ke mata...kelak kedut di mata jadi Biduanita Mariani nak kinek tok nak alah2 belakon jadi antu...sebab muka dah kedak antu...(p/s jangan ko moha ngan aku gik!)hahahha

Ee Ali said...

b.k: kannnn? urg kita banyak pesen kdak ya. ney ndak nemiak ngintu kedey makin nait palak, makin rasa nya sbaris ngan Siti Nurhaliza, Mariah Carey, Kundur.

Mr Duey: masalahnya, canteq ker nak tukar2 blog org ni? Kundur moha Kundur tetap jelita uooolllsss. berkat air semayang. Alhamdulillah.

Zizie Zaman said...

hahahaha..ada gik sigek kes kau ngaro urg..kat crown tower. ingat sik kau..hahaha..nang gila nak aro2.

Ee Ali said...

zzz: ingat ku...sapa jak nyuroh ompuan ya kurang hajar. kerja ngambik order tapi attitude ngalah Siti Sarah. hambik nkau kenak sembur Kak Rock. hua hua hua.

man shah said...

hahahahaaaa..... aku suka part yang last ya! hahahahaaaa.... penah kenak btg idong aku mpun.... tp msh juak cover....sempat juak nang ngank mbiak ya.."kenak lah kau sik madah awal2 ngeng??!!"
...ya lah d padah org jalan siang pandang2.....

Ee Ali said...

m.s: haha, kedo nak owh? antu juak eh...lam kita jehen2 ya lah mangkong palak dirik mpun.

man shah said...

ya lah kata aku...... kdg2 rasa nak masuk lam plastik jak palak mun jadi mcm ya.....