image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, October 8, 2009

Saruk Khan...

"Awak, kite x jadi ikut diorang pi holiday. sbb kawin kawan yg lagi satu tu dah dekat sgt masa tu. macam larikan diri plak, x tolong majlis dier kalau kite pi holiday"

Lam ati ku, nakpa nama sms nemiak tok ngan aku (nok atas ya tek, ku paraphrase dr sms kawan aku). apa jak penyakitan nya kelakar melaya indah, maka nang mantak2-nanggar-serakak-nya-ajak pun dah tauk nya urg serawak. sejak bila jak kmk 2 ber"awak"-ber"kite" indah? duuumak....ngerembang bulu tuboh ku. dahlah aku tok nang banyak bulu kedak mayas. jin melaya ne ndak kah merasok nemiak tok, sms manjak ngan aku. yalah, tauk jak urg kinek tok, zaman nemiak pelik2 koh eh. ko ingat zaman urg-laki-bergerek-sama-dirik-ompuan-gia-juak dah cukup pelik? eh....dah lapuk dah cerita ya. kinek tok yg in-trend adalah kak-pon-bergerek-ngan-bang-tom, n kak-pon-bergerek-ngan-kak-pon....yah, ada berani?

xdalah ku pelik sebenarnya. suka ku ajak nok speku. kakya....sikkan abang rambut ketak2 ngan michelle melodi ajak boleh speku nak? ku x heran sbb nang dah ku jangka nemiak ya saruk antar sms in the 1st place. nya nok ngantar ngan TTM (teman-tapi-menggatal) nya, tp tersaruk antar ngan aku. bukan ruk kali tok benda ya terjadi, dah 2-3 kali. mun disakat...nang ku kompom 2-3 bakol ku kenak sumpah. tp ku x lalek, ku xkan nandah peluang ku nyakat urg berlalu gia ajak. nyiahaha...

ada gik sigek kesah, tok kawan aku nok sorang gik:

"Kundur, bencik ku ngan ANTU ya koh. sa cak sa. ko tauk sik, bla bla bla dushum dushum ammmapaaaaaaaa" nang panjang kerepak nya dlm sms nya. mun disukat, sama jauh ngan Simpang3 ngagak Spring. siklah panjang ney.

masalah nya, aku xda nerimak sms ya sebenarnya. dah dudi ruk ku tauk bila nya mpun bercerita, paduhal nya tek sebenarnya nok ngantar ngan aku, sekali tek nya saruk, dihantar nya ngan ANTU nok dianok nya ya!!! sikkah paloi? maok sik berkarat-nyinsin-dak-tapih-mecah-dak-botol nya 2 lekak ya? tp nok nama 2-2 nya ya nang utak sik berapa nok centre, well-well-not-so-well, sik juak lamak ney nya 2 berseteru. lom lamak kakya nya 2 dah jalan beribei tangan gik balit (tp ku x tauklah mun tangan sebelah beribei sebelah gik megang kayu besbol nak?)

kalak kitakorg kerja saruk kedak ya kah? bahaya kerja saruk antar sms gia aih. sib bait sik saruk ngantar nok cerita hal dalam-seloar-dalam-tapih indah. contoh tek, "eh, ko tauk sik. of coz ko sik tauk nak. lekak makey sloar bib nok beli ku rah bundle ya eh, pandey kenak badas indah ku koh!" atau "awak, kita sunyi lah wak. dahlah hujan nie. sejukkkkk" <---imaginasi dibenarkan sengan ya ajak, sik boleh lebih. yah, sikkah nok leput mun saruk terantar nok mcm ya? siapa yang malu? Deanna Yussof dan keluarga dia. nakkah pecah rahsia, ditauk urang kesah nok dalam seloar kita. apa jak beza ngan Superman kakya, makey seluar dalam rah luar. nak? jadi, mun nok ngantar sms, perati lok benar2 nama penerimak nya koh, jangan koatan senggaut alu joros jak nekan send sebelom ko lekak ya nerimak padah malu seumor hidup. mun nemu geng peningkah kedak aku, siap-sedia jak telinga ko tebal sampey tua ku mangkit cerita ya. biar dah ninggal, ku tetap mintak dikubur sebelah kubor kau sak dapat bersakat. mun jak malaikat nok nandah kita tek bersakat lam kubor.

mun saruk ngan muka urang di jeraya indah, sik juak malu gilak kurasa. dah biasa terjadi dah. bak kata urang, lam dunia tok ada 7 org muka sama. sik heran lah nak mun pandey tersaruk. aku kedirik dah berapa puloh kali berjalan di pasar nengar urang kiak kaong nunggah aku "priyanka...priyanka..." mun sik pun "fahrin....fahrin....". ada waktu nya "siti....siti...." eh, dah malas ku nok lalek koh, sik pian ku malar nok nuleh (paduhal kedak Siti Musliha....eh, sik bol ketaw deng or!!!!)

sigek juak mudah nok tersaruk: "ingat yer, sebelum awak tambah garam dan perasa, awak CERIK dulu masakan tu"...mun sik pun "tu lah pasal, susah2 sangat, ambil jer baldi dan SALUT air hujan tu"...sapa ndak kelakar ngarut gia kah? sapa jak lain mun sik AKU...bencik ku koh!!! ya ku sik suka diajak kelakar melaya, nang sik suka eh. tauk ada merik malu dirik mpun. bukan apa, dah nama kita dari kecik nang bergaol sama dirik urang serawak, bila nok kelakar melaya sikit, alu ingga, alu nok k tetak. ney ndak sik pas-pas. ko berik aku kelakar melayu baku, nang lancar bunyi urang nok berceramah. tp mun berik kelakar melaya casual, mampus ku terkapak-kapak. sik tauk ku pahal. mesti MANTE bunyinya. sbb ya mun ada urusan kah, apakah ngan urang melaya, ku prefer kelakar omputeh. biar pun english ku sik berdebu, x lalek, asal ku x ingga kedirik. mun ngan kawan melaya, ku lajak ku kelakar serawak. ku x duli. ku sikmok mun didengar urang serawak lain, alu k tetak kelak bila keluar dak "TERUSU" dak "TAIK PUSE". ish....sekpat ku mejin, malu eh mun ku pandey saruk gia.

sbb ya marek, masa ku study di Tereng (kejap ajak, sebelom ku transfer ke UNIMAS), sidak coursemate aku ingat aku sik pandey kelakar melayu, sbb ku speaking seranto-ranto. dahlah kebetulan ku berkawan ngan classmate cina n sabah ajak dlm kelas. bukan bunyi nok nganok, tp sidak Tereng ngan sidak Kelan, mun diembak kelakar omputeh, nang kedak manok matok padi...nang sigek2, dahlah berterabur. dengan slang nya gik, makin susah ku nok paham. jadi sabila sidak nok bertanyak hal study ngan aku, dah nya start terbabak-babak kedak Arash Mohd lam cerita Enot, terus ku jawab kelakar melaya. bukan apa, kesian bah ngan sidaknya paksa ngator lidah nok kelakar omputeh. bunyi urang puteh kenak angin ahmar ada juak ku dengar ku bila nya kelakar, tang berkeloyok jak bunyi. mun ku kelakar melaya depan sidak ya, tersaruk pun keluar perkataan sarawak ku, siklah kedo gilak, sbb daknya sik tauk. tapi pulang ke sidak ya, bila ku ngembak kelakar melaya, maintain nok speaking sak jak sik tentu iger. sebutan melanggar tiang, grammar terjun lam parit, vocab menunggang-menunggit. sukati kaulah, janji ko bahagia.

sebagai penutup, tok kesah ku holiday di KL (mid-sem break masa ku di Tereng, ku nyelepat nyo'eng di KL). masa ya di The Mall, lekak main segala macam permainan kat tingkat atas ya, ku rat nok berkemeh, tapi sik tauk siney jamban. sib bait tertemu minachi sorang tok, lalu ku nanyak:

Kundur: excuse me miss, would u mind showing me the way to the washroom plz? (serta ngan slang Jude Law).
Minachi: huh? (sambil palak tergelek-gelek).
Kundur: i'm desperately in need to use the toilet. do u know where the toilet is? (mun ku rat nok berkemeh, slang ku tukar jadi Kiera Knightly).
Minachi: aha...mau cari toilet juga kah. cakap melayu senang lah adik. adik melayu juga kan? saya cleaner juga kerja. pandai orang putih kalu, saya tidak kerja ini juga.

pecoma aku disivik nya. padan muka aku. menar juak, siklah ku merati nya tek ngembak mop ngan baldi. kotan rat nok kemeh ngan kotan ku takut saruk kelakar melaya tek nak, serta ngan tambi ngemop lantey ku gohet ku tutor omputeh. mun nya cleaner urang serawak, sah-sah aku dah kenak, "nang eneng, encarik jamban pun kelakar omputeh". paksa ku nyaut "nang eneng-etot"...

13 comments:

Anonymous said...

aku baruk jak maca perenggan pertama..

c*bai

k..yajak..

...dan perlukah aku anonymous..bagey ku sik tauk sapa nak..

klah..kedong anonymous
c*bai
c*bai
c*bai

delete komen tok mun sik sesuai ngan blog kau..

KAU ANTOOOO!!! nang sik melepas peluang kau....!!!!
aku tengah ngempas dirik tok

semperna kau!!!!!!!!
k..dah..aku nak maca perenggan seterusnya..

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

haha mcm tauk jak ku sapa.... bencik ku minachi ya klaka dgn jude law!!!

saytunt yang fabulous said...

hahahahahaha..aku tauk juak sapa walaupun aku sikda ngan kundur time tok
mbod:jgn ko "ada batu besar duduk dalam"
ko nang one malaysia mbod,the next yasmin ahmad

Unknown said...

nang ada kawan kau ya salah send msg indah..

eserey!!!

hahaha..

Ee Ali said...

anon: apesal awak sumpah kite? kite tak mention pun namer awak. nakkah KETARE awak yang kite ceriter...wakakakakaka...

Lil' D: yah...mesti sampey ke tua minachi ya terkenang nya pernah jumpa Jude Law kat The Mall alu k nya susei ngan anak cucuk nya.

Kiah: ko ingat sik kesah The Mall ya? kau 2 willie ngan aku masa ya. serta muka minachi ya ku gik ingat, kedak mak Aishwarya lam cita Devdas mukanya serta ngan rambut ngeresang. dahlah nya smash aku dengan senyum sinis. hantu arang minachi ya.

amsieime: nang jenaka KAWAN ku ya aih. nya belom ku engkah nama di entri tok, munsik ku kompom nya nerjun dirik rah bangunan DUN baru ya. lalu kuar cita DUN ya berisik antu kelakar melaya. hahahaha.

Zizie Zaman said...

hehehehe...sapa kwn ko nak ber'awak' ber'kite' ya e? soh nya bekawan ngn wakwak jak..

nang madot ko oleh minachi ya koh..

Zizie Zaman said...

ko jenaka ee owh..aku nak tetak lagik..nyerin2..serta ngn kak sal nanyak.."ktk ok kah jie"

aigoo said...

aihhhhh matilahhhh selalu berlaku kejadian tok ke atas seorang rempuan ngegeh. sib bait lah sekda mesej pelik-pelik. mun sik tek, alu munoh dirik nelan henpon jak.

Ee Ali said...

JJ: "nya" bkawan ngan wak2 pun, xkan nya ber"awak". tpaksa nya nunggah "sharifah umaira lolitalobos".

Aigoo: hadoh. mun I maca news ada urang mati nelan henpon,harus I dah tauk sapa dan kenapa.

Khaisya said...

hahaha...lawak na juak entry ktk tok eh..

Ee Ali said...

K.A: sib bait sik K.J tek...mun K.J alu nerais aku nya pandey tutor serawak. makseh...makseh....lawak kah? dapat lawan lawak Jaafar Onn sik?

Tina Johari said...

bertemu dalam dunia blog. hahaha.
steady2

Ee Ali said...

Tina: yalah...kat maktab, masin2 gago kedirik...