image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Friday, July 17, 2009

Aih....ndaklah ku pandey koh....

Pak Abu ada 4 orang anak, 2 lelaki dan 2 perempuan. Pak Abu juga ada memelihara lembu dan ayam. Bilangan kepala binatang peliharaannya ada 12 dan bilangan kaki ada 32. Ada berapa bilangan lembu dan bilangan ayam peliharaan Pak Abu?

Gitoklah bunyi soalan tukang berik kursus ngan kmkorg ari dolok. nya merik soalan tok sebelum kmkorg break k minum pagi, sambil minum sambil pikir katanya. lekak minum ruk nya berik jawapan. nok nama aku tek, bila dah urang madah klak merik jawapan, malas lah aku nok berpikir. lalu joros jak aku ngagak k makan idang urang tek. ada bihun, pulut panggang ngan muffin (yer...ko ader muffin indah masa kursus? padahg jak cupcake mentega ala Mita nak...). nyaman lah juak waima bihun tek tang pucat kedak muka urang atas amben. Yalah dalam bersusun ngambik barang makan tek, adalah sorang cikgu tok tek ngamit tangan aku lalu seraya berkata

Cikgu gamit: pelik ada soalan tok. mun nemiak berakal xpat kita nanyak soalan kedak tok.
Kundur: aih, kenak cikgu. nemiak berakal lah bagus kita bertanyak nak. mun nemiak x berakal atau hilang akal, bagus antar ke batu 7 nak? apa jak pekdah kita ngengon nya lagik...
Cikgu gamit:bukan gia maksud saya. soalan ya madah ada 12 palak. mun dikira lembu ya tek jantan, dah 2 "palak" nya. soalan nya sik madah haiwan diinang nya tek jantan kah betina. nakkah susah kita nok miker. mun miak dah berakal, memang ke sia utak nya berpikir nak?
Kundur: owh ya maksud kitak. lom tentu nemiak ngelar ya "palak" bah. mun menar mok dipikir cara berakal, kenak ktk x ngambik kira palak lutut?
Cikgu gamit: aok owh. palak lutut gik. ya ku madah soalan tok ngeliru...(kakya nya alu diam)

bencik ku koh. nya tek nok molah jenaka kemaik tek nak, nemiak indah dipadahnya. serasa ku mpun, nang menar kita kadang2 pandey tetak ngan jenaka ala warna kunin atau biru bicu baju nak owh, tapi biar jenaka ya tang menar2 lawak ataupun bunyi tang berakal kit bah. lawak kotor macam ya dah lamak x dipraktikkan urang agik. zaman lam alip makey lawak jenis macam ya. aku nok tetak pun sik kempang, malas nok molah tetak hipokrit bah, klak rasa best kedirik cikgu gamit ya klak. jong2 ada mun nya rasa diriknya jenaka, lalu berenti kerja kakya gi audition Raja Lawak, nakkah sik kempang mata kita nanggar jenaka sik menacapai ISO9200 kedak ya (bukan namanya Gamit, aku x tauk namanya. nya ngamit tangan aku, ku gelar cikgu gamit jak).

lam berbaris tek nak (nang panjang juak berbaris ya tek?), sampeylah ke tempat sudu+cerpu+pirin tek. ada gik sorang cikgu ngajak berloyar k mecah kebosanan berbaris rasa ati diriknya tek.

Cikgu cerpu: kita tok nang k bulak urang dolok marek lah.
Kundur: nok ney nyuroh kitak berperasaan gia tek gu? (kundur molah muka concern).
Cikgu cerpu: yalah...benda tok digelar daknya sudu, alu sudu juak kata kita ngelar. cerpu kata daknya, cerpu juak kata kita. pirin kata ninek kita, alu pirin juak dipercayak kita namanya. ntah menar ntah nisik. coba kita merik nama baru ngan benda2 tok, ku rasa mmg miak zaman kelak ngekot juak.
Kundur: aih....

Sik ku bulak. "aih" ajak respon dapat ku berik ngan statement cikgu ya tek. benar aih, xpat ku paham konsep jenaka kedak ya. biarpun aku tok mun dah tetak, nang kedak bunyi nyaru mangkak pokok, tapi bila diajak urang berloyar jenaka ngutik kedak tok maok nok terpana kejap ku koh. x pandey ku nok berik respon ngan benda x dijangka kedak ya. rasa ku nak, mun kita xda modal nok berkelakar, tang diam jak nak owh. iboh nok merik malu muka kita mpun bah. "Diam itu pintar" bak kata lagu Fanatik dak KRU...

Aok, berbalik kepada soalan penceramah ya tadik. nya actually nok madah, mun kita urg tua tok disuroh nyawab soalan ya tek, adalah cara kita nyawab. ndak tauk makey Janjang Aritmetik kah, Theorem Phytagoras kah waima kaedah pemerinyuan sekalipun (bak kata Cikgu Diot). nemiak neylah tauk semua ya. tp nya nemu miak nya sorang, nyawab dengan cara melukis.
lebih kurang gitoklah jawapan nemiak ya tek...diitong nya 12 palak dolok, ruk nya ngkah kaki sigek2. nok empat kaki ya lembu, nok 2 ya manok. jangan jak kitakorg mikir lembu eksiden kaki tinggal 3 kah, manok ajaib 4 kaki kah. nang sampey berisik cicit pun nang xkan ktkorg dapat jawapan (yah...ada nemiak tok tek miker segala dak "palak" indah tek?)

Tapi nak, kurasa ktkorang mesti sama ngan aku gik masih diselubungi sigek misteri. Sampey ke abis kursus penceramah ya x explain, dan xda urang nanyak juak. Apa kaitan Pak Abu ada 2 anak lelaki ngan 2 anak perempuan lam soalan nya tadik? itok ku aih....


Sigek tok kesah ku kursus tahun 2008 ya tek. kursus pemulihan, k membantu nemiak yang langsung x pandey maca n x pandey nulis. dah di ujung kursus, biasa lah ada sessi soal jawab. Angkat lah sorang cikgu ompuan tok tek, tang dah berumor jak rupanya, tapi gik ngesep. benyin2 jak segala dak baju dak tudong nya tek, almaklum ujung kursus ya ada sessi nerimak sijil dr pegawai. kali arap ati nya tek ada urang ngambik gambar, lalu keluar news isok ari kali. tedah. nya tek lalu angkat berdiri serta ngan muka susah hati.

Cikgu arap ati: oh tuan penceramah. saya tuk nok nanyak sigek soalan lah. saya tuk eran ngan ado nembiak saya. Nama nembiak saya tuk tek Parah. nang dah puas saya ngosaha, palak kebah kaki katas saya ngajar (perhatian: cikgu ini tidak mengajar gimnastik mahupun synchronize swimming). tapi agik juak nyo nang bebai ndak pandey paham2. Secara kebetulan lah tek nak owh, si Parah tuk tek ado wak sorang bestpren nyo lam kelas yo. Parah juak nama kawannyo tuk tek. nang samo-samo nya duak tuk "parah", nda pandey mbaco, ndak pandey nulis. jadi saya nok nanyak lah, adakah kerana nama sidak 2 tek Parah jadi ke nyebabnya nya duak "parah" ilak pio kah?
Penceramah:.........(diam kejap penceramah tok. serta mulut tang bergerak-gerak kedak urang nahan tetak, before nya merik penjelasan logik yg diterimak akal.)

Oh cikgu...secara logiklah nak owh. siklah setegal nama tek nemiak ya ndak pandey. ada juak nemiak nama nda senunoh tapi belajar tinggi, berjaya lam idup. lagikpun nak, bukannya nama nemiak ya Parah, lidah kitak "yo" yang nyebutnya Parah...FARAH nama sidak 2 cekgu oi!!!

4 comments:

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

hahahahaha cikgu golongan gia suka nak malu dirik dlm kursus!

Chel Rinj said...

HAHAHAHA..parah parah..

Zizie Zaman said...

nang jenaka crita tok koh e..nang nyaman ati jak ku tetak. nasib bait aku dlm bilit sorang. mun sik ada aku di consider gila..

Asphyxia said...

Jaik ati ku nengar sidak ya coba nak molah lawak tedah. Mun aku pun ditempat kau ndor eh (yohh...pandey2 ku merik singkatan nama ko lok) nakla ku pandey lagik koh. Nak tetak, takut niat asalnya sik molah lawak, nak diam ajak, takutnya kede..mesti aku terus susah hati masa ya..maybe soalan cepumas aku ngan daknya..."giney cara kitak mok kamek respon ngan cerita kitak tok cikgu oh?"