image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, July 9, 2009

Sambong cerita malam tadik...

lekak ku kepak2 hal diet malam tadik nak, teringat lah aku beberapa scene yang terjadi sepanjang aku gemok tok. sik semua lah ku ingat, sebab aku malas nok ngingat jaik urang bah (eserey!!!). tok adalah 2-3 scene yang ngesak ati aku sampey kinek tok.

Situasi 1
Kesah tok tahun 2004 kah 2005. Tok di kedey baju di Hock Lee, lower ground floor, nok kedey muka tokeynya perasan Bernard Chandran ya...ngesep nang groovy cina abis. Setiap kali aku ke kedei ya, adalah muka tokey nya ngerisang ngeremek. kali nya takut aku ngoja baju kedey nya kali. maok tek ngoja lalu bisak. bukannya aku tok Hulk. Mun dak muka aku tok didiat nya tang sik berduit kali. Nya lom madak ku potostat buku ASB banyak2 tempek ke kedey, sak nya pisan berdiri (loba, bageylah banyak gilak duit dalam ya).

Tapi gik setakat tokeynya sik ku lalek, sekati nya mpun nok nyelin sampey cemer kah, sampey mata kanan pulang ke atas mata kerek pulang ke debah sekati nya mpun. Bukan aku yang kelak seksa nok makey contact lense. Yang ku sak ati tok tek ada pekerja nya sorang. dah tua, lam 40-50tahun gia. laki. dressing doh mak oi, mun gik setakat gay di muzium nang sikboh jak nok celen. aku rasa setiap pagi nya turun kerja mesti berangan mok dapat anak ikan suku muka nabi. sikboh nya nok berangan...khaaaak tuihhhh! tang pegi jak ko bergambar k engkah rah pendam ko nun. napur cina nok kedak sofa ko dah steady nunggu di kedey, nunggu ko mati jak gik. eh aok eh, dialog kmk 2 sik panjang, tapi cukup ngesak ati aku.

Gay tua: Mo cari apa?
Kundur: Tengok2 barang lah (siklah aku nok meli kari idup, dah nama ko berjual kain baju. mun ku nok meli kari idup ku dah ngagak Haji Sehat. eh? gik ada kah kedey ya?)
Gay tua: owh...sini tak ada size kamu owh. size2 besar semua x ada. kecik2 saja jual sini.
Kundur:.......

Nang sentap aku masa ya. jahanam juak. aku ruk nok nanggar ajak. lom tentu gik aku meli. ngoja pun lom tentu. masa ku nanggar tek, ada juak ku nemu baju besar bah. lalu ilang mood ku. nantik kau. mun aku dah dapat makey skinny jeans, ku tonggeng ku label seloar ya depan muka kau, sak ko nanggar saiz pinggang aku...mun label size seloar ya rah dalam, sak aku makey seloar ya terbalit. duli ku. aku nang tauk ku sekpat k skinny jeans bah, ya ku berani loba.


Situasi 2
Tok di Sibu, awal tahun tok. Aku tek kompiden dah kecik sikit. yalah tek aku nanggar seluar. k nambah koleksi. mun di sibu, sik banyak kedey dapat dibeli barangnya. kebanyakan kedey mbak pesen kedak urang planet. ada juak kedak pesen urang dismiss sem1 dari course fesyen UITM. jadi kedey tok ajaklah tek yg dapat ku harap. sambil ku nanggar seluar, ya cina pekerja kedey tok tek datang.

Cina kaki cacat: mau tengok seluar kah?
Kundur: tidaklah, mau beli karipap.
Cina kaki cacat: hah?
Kundur: soalan kau ya juliana bonos. nanggar seluar lah.
Cina kaki cacat: kamu pakai size berapa?
Kundur: 36, ada jenis seluar saya dapat pakai 34.
Cina kaki cacat: (muka surprise) hah, ya ka?
Kundur: (melak label seluar nok tengah dipakey ke mata cina ya) - sambil Sai di belakang berlagu~ jangan pandang ku sebelah mata~

Ujong2 sik juak ku meli seloar ya tek, apa ku rasa pesen nya sik sesuai ngan jiwa aku. walaupun aku tok jaik tubuh, mileh juak ku berpesen. jangan jak aku tok didiat kedak malapetaka fesyen berjalan di jeraya.


Situasi 3
Tok sama di kedey Cina kaki cacat di sibu ya, lam bulan 3 kah 4. Aku nok meli kasut. size kaki ku 10 1/2 bah. sik juak besar ney kurasa, sbb ada urang size 14 bah. aku nok meli sneakers, bukannya kasut tigak tinggi. yalah lam ku nanggar2 tek...

Cina kaki cacat: size apa?
Kundur: depends lah. 10....10 1/2...
Cina kaki cacat: hurm yg kamu pegang itu tidak ada owh (sambil tetak2)...
Kundur: ya kah...(sambil ngambik kasut sigek gik)
Cina kaki cacat: itu pun tidak ada. sini tidak banyak size mcm kamu owh (maka nya xda ngecek stok).
Kundur: apa kasut nok pakey ku tok beli sitoklah? jangan ko nok ngenjen.
Cina kaki cacat: ya kah? kamu pakai saja kasut itulah. orang pakai sneakers memang lama2 lah. tidak payah cuci pun x apa. makin kotor makin cantik. tengok saya, sudah koyak pun masih pakai.
Kundur: siklah ku nok muang kasut tok, aku nok nambah koleksi ajak. ada k tukar2. siklah malar sigek tok ajak.
Cina Kaki Cacat: hurm...tidak payahlah...susah carik size.
Kundur: iboh ko nok lebih. duit aku sekati aku. kau ya tang jaga jak kaki ko mpun, iboh gago hal urang. kasut kau ya bisak bukan sebab lamak dipakey, sbb kaki kau berjalan sik kedak urang lain. terhirit-hirit! (aku tek sound serta ngan ekspresi muka Siti Tanjung Perak).

Kundur mun dah sak ati, nang mulut kedak lahanat. ku peduli apa ngannya. menar juak. rasa dirik nya tek kawan aku, nok ngeluar tutor sebarang. kau ya kerja sia, aku tek customer, sikboh jak ko kelakar bagey ko kerja di outlet Jimmy Choo. sik ku rajin. tedah nya tek, sampey kinek tok mun aku gi kedey ya, nya xkan entertain aku lagik, nya akan nyuroh urang lain. sepik asai nuan!

5 comments:

Unknown said...

kasut kau ya bisak bukan sebab lamak dipakey, sbb kaki kau berjalan sik kedak urang lain. terhirit-hirit! (aku tek sound serta ngan ekspresi muka Siti Tanjung Perak).


padan ngokngek mukanya..lebeh..gago jak nya ya..

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

hahahahaha!!

Nina said...

e, safry, jaik juak org kedei ya..palak otak pulang ke lutut kali..

Ada kazen ku, pompuan, nya gemok bena, kau sik lah gemok glk tgga ku, mun dr gambar lh..kazen ku gemok agik, nya sak lubang perut juak ngan cina o tokey camya


dolok ada kedei melayu lh, kazen ku nak beli tudung, sik kenak serve gilak, nya ingat kazen ku sikda duit..kakya kazen ku bli tudung 10 igek kedeinya, kazen ku kaki shopping juak lah

Next time nya dtg semua org nyebah nak serve nya..tp kazen aku kata, "malas beli sitok, kedei
tok sik standard gilak, beli kat butik jak"...ha gik rasa kedei ya

Ee Ali said...

nina: yalah...dah kerja nya di kedey ya jadi salesperson, sik perlu nya loba rasa dirik bos. waima bos pun, dah nya mukak kedey, customer ya periok nasi, jangan nok ditabor-tabor ngan pasir macam ya. mali' olah kedak ya. bagey sik dpt kelakar bagus2 ngan customer. cun juak nemu customer kdak aku, pada muka nya.

Asphyxia said...

Bok kalakla aku nengar urang berkedey kasut melarang customer meli kasut. Evennya pekerja ajak, ya tempatnya carik duit bah, supposenya entertainla customer nak. mun ko meli, mestinya ada komisen nak. Munnya sikmok komisen ya, surohnya merik ngan aku jak. Aku maok ajak. Herann herann...