image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, July 9, 2009

Perlukah aku diet sebenarnya?

yobihhh...lapar perut ku eh. apa ada lam beg parkson sakti ku ya owh? Ya Allah, epol ijo ngan kurma jak tinggal? sik sakti langsung duhal beg ya. huhuhuhu.

Aku sik suka dihantui perasaan lapar kedak tok. nyawa pun malar rasa nok angkat jabar. maka niat aku masa sekolah marek, asal ku dah bekerja, aku nok nyenang urang tua, nok nulong kawan2 ku yang susah (mana nok dapat dibantu lah. mana nok mintak tulong beli kereta kah, spon melancong kah...gi jadi serabut nun!!! xda ku nok muji)...n lastly mok makan nyaman2. siklah aku madah aku sekolah marek makan kedak sidak lam bersamamu, makan siput babi indah. sukor juaklah makan nang sik pernah kurang diberik Kak Tuyah ngan Bang Alek. mun sik, sik ku jaik tubuh kedak tok. cuma nok nama kita nang pemakan nak, macam lah diingin tek...bukan aku nok makan, barang diinang ku (mok berisik sidak semandin).

Sik ku medo, kinek tok dah bekerja, gaji pun boleh tahan (k ngidup ku mpun lah...nok mera anak ikan iboh jak. sik datang hasil), mun rasa ati ku nok makan...apa jak ku boleh makan. tapi nak, kenak aku perlu diet owh? sik sukor kah ngan rezeki tuhan? yang sidak Afrika sampey belik2 matanya dikerundong lalat kotan sik terkaber, yang aku tek cukup sifat gago juak nok diet, apa hal kah?

Toklah akibat dolok marek makan sik beringat. mun pegi Hartz, nang selagik sik terdudok mangkuk perut, nang lom madah berenti. dahlah lat minggu pegi. lom gik mun makan di rumah. berkikis ngan periuk nasik kotan nyaman makan tek (lom juak ku kedak olah Wan Maimunah makan mangkuk periuk...ya dah dirasuk hantu kolestrol). ney kata Meggi tengah malam, ney kata turun meli burger Pendi, lom gik turun ke Koperkasa meli mee goreng Pak Amit...nang sik sedar kedirik. Ya mudah Kak Tuyah (nama sebenar) nok kaong-kaong dari enjin jait, " udah gik E, kita tok makan untuk idup, bukan idup untuk makan. kitakorang tok mureh belah bapak ko. jangan dah dudi ari ruk nyesal. bukan ku cokot ngan k makan. kau ya sakit kelak". nang bukan sekali duak ku nengar skrip tok. setiap kali nafsu ku kedak antu bangkit diidang nasik lam talam, adalah Kak Tuyah nerikik sora.

Bukan ku nok madah ku kinek tok sakit. mintak jaoh mintak lepas. Alhamdulillah juak sungguh ku kedak bayi sehat, xda penyakit nyinggah. San buyan dak penyakit nengar serabak ku kali. Kakya, nak pahal lah aku tek gago nok diet indah?Hurmmm...apa aku kinek tok dah gago nok berpesen. Sik ku nak ngendak, masa zaman ku sekolah marek...ya Allah...pesen aku nang ndak tentu rupa. 10 kali bagus cina rambut ngukut tepi McD Tun Jugah ya (owh lah tedah urg ninggal). ney kata baju, ney kata seloar, ney kata muka betekang. ishhh...malu ku nok ngenang eh. bukan nya masa ya sik pandey nok berpesen (siklah kedak kinek tok, dah diregister jadi fashion police...register kedirik lah), ada juak ati ku nanggar pesen2 di pasar ya...tp yalah...dah pinggang tek make seloar size 42, baju mun gik sigek 'X' nang sik cukup, apa hujah balas ko? nang di pasar Kuching ada berjual size anak gajah kedak ya? masalahnya....sikkkk ada!!!! mana ngan baju ada besar, ya ngak dapat dibeli alu nak alah2 dipakey...seloar mun dah sik sedang, paksa nyuroh Kak Tuyah motong seloar kedak urg nok bertandak, selain makey track suit (track suit pun dah jadi kedak legging kotan besar paha ku masa ya). sampey pernah ku berjalan di pasar k button-down shirt di-pair ngan track suit. makey gik sandal. sik kah kacak pesen kedak ya?

Yalah bila dunia ku tek dah berkembang, pengetahuan pesen ku pun dah bertambah, jalan ku pun dah kin jaoh...siklah ku maok jadi kedak marek agik. Since ujung 2007, aku mula start ngurang makan sikit-sikit, demi tek ingin nok berbaju bagus. Sukor juak, masa 2006, berat ku dalam 115kilo gia, (ko ada berat kedak anak b@b! ?) kinek tok adalah dalam 90kg. iboh mulut kitakorang nok lebih madah aku tok rasa kacak, berat 90kg alu nok berdengah. tauk ku gik masih berat ya....tp jangan kitakorg x tauk betapa seksanya aku nok sampey ke tahap tok. sepanjang minggu aku hunger strike, sbb aku tauk aku mun ujung minggu xpat nahan dirik makan. lom gik termasuk ngan eksesais bertandak lagu beyonce orang2 dirik dlm bilit, lom gik nelan pil k ngikis lemak (nok tok bulak ku ajak lah). tapi ya ajak dapat ku kurang ku. A bloody 15kg!!!

Sebenarnya...dragon ball ada 14 biji semuanya. xda lah. sebenarnya aku xlah imagine dirik ku kurus kedak Kate Moss mahupun Anis Suraya. jauh gik berangan body ku muncul jadi cover Men's Health (x ku jeles ngan Anding koh). I am comfortable the way I am. Sukor knek tok aku dah dapat makey macam2 pakaian. Sekda gik ku takut nok makey baju melayu satin, xda gik ku riso seloar sik sedang (apa ku dah dapat makey jeans size 34....jangan mara haaa!!!), kain baju di pasar pun kebanyakannya ada size dah (kecuali kedey baju cina kaki cacat di Sanyan ya...jahanam cina ya...apa nya ingat manusia tok dipolah makey acuan kah semua cukup size M, dahlah mulut ko antap sik sedar dirik berjalan terhirit-hirit). cukuplah ku rasa badan ku knek tok. minak mun dapat turun ke 85kg ku lebih puas hati lah. bukan bunyi sik bersukor...tp yalah (ayat sik abis ala2 Loren). sbb mun ku jadi kurus agik daripada ya, punah, musnah, gulung tikar market aku (market apa kah? di ujong2 mata ku Kak Tuyah nyelin kerok2).

Jadi...soalan nya tadik...perlukah aku diet sebenarnya? aku rasa perlu...k maintain berat/size ku kinek tok...n sak bila nemu ujong minggu atau cuti, aku dapat makan bertabun, n weight range ku x lari. mun sik, ada dak jeans 34 ku ya tek terpaksa didekah ngan sidak ruk mupok nait tuboh. ndak ku...ish simpang malaikat 44......

ku maok tubuh kedak tok jak...sik juak demand gilak nak? sik juak berangan gilak nak?

2 comments:

Zizie Zaman said...

cina rambut ngukut ya dah ninggal ka e?

Ee Ali said...

sudeh...2-3 tahun ya tek rasa ku... dah diganti ngan Ah Seng bau menampus...