image

Tok seminak dasan Kundor besusei...

Jadi mun berkenan, sila jak baca nak oh. Mun rasa blog tok nyakit ati, mampah, meraik...dengan segala hormatnya dipersilakan veramvus!

Thursday, July 30, 2009

Sak ati kamek ngan kitak ko BANG...

Asal ktkorg mukak blog aku nak, mesti kebanyakan (saya tekankan di sini perkataan KEBANYAKAN yer cik timah dan cik bedah, bukan SEMUA) post adalah ttg aku moha, jabar pet, datang bungkas, keluar jehen, nait antu dan sewaktu dengannya. kenak owh? adakah aku nang bad tempered pun urang? atau adakah nang pureh Kak Aji Saadiah suka nok ngerepak? Mungkin kah tok superpower aku, iaitu ngerepak sik abis2? Entahlah monyet...aku pun sik tauk. but sumhow, bila angin ku x bagus jak aku banyak idea nok nulis. Bila ku happy nak, aku lebih suka kekekelekubek ngan kawan2 aku, hangout, window shopping and bla bla bla instead of ngerepak. yalah nak, mun dalam mood happy tapi masih juak nok ngerepak, maok aku dah putus wayar kali. ada mulut ku kenak tepuk k ubat gegat sak ku diam terus...atau kenak sumbat k ..... (nakpa ndak ya kah?? gelik nyawa ku juak. eserey!).

Kali tok aku nok ngerepak hal experience aku berurusan ngan Bank Rimo a.k.a Anang Ngirau. Act, aku x kalak ada apa2 affair ngan Bank Anang Ngirau ya...sbb aku setia ngan Bank Semadi Nadai dan Bank Rahsia His But (mati kita nama bank kdak tok...), selain Amanah Saham Bapakaku. jadi aku rasa sik perlulah aku banyak gilak account nak, bukan nya bnyk gilak duit aku pun nok disimpan sia sitok. aku pun jadi ke angol mun bnyk glak buku akaun, bnyk gilak ATM card, membership card, card rasa kacak/pemos (card nok ada nama ngan alamat serta hobby nok gambar katon2 lah, muka artis Hong Kong lah<--bukan aku mpun lah of coz...) dalam wallet LV Gaya Street aku. Tapi kali tok tek Bank Anang Ngirau (mulai dari sini Bank Anang Ngirau akan disebut sebagai BANG a.k.a plaintif dan Kunduran sebagai defendan) masuk dalam list aku sbb aku nok apply credit card. Kakak kepada Kundur madah BANG ok, Nursofiera pun madah camya juak. lagikpun masa ku nanyak ria, staff BANG offer aku card yg xda yearly fee. so aku yang x tauk papa hal credit card tok tek aok lah juak, lalu apply. Staff BANG yang ala2 fufut bentat tok tek lalu lah ngereco ngisik borang k aku (dengan dlm atinya dah ngitong komisyen nya...bukan Kundur nok nyelok hak...tp bertuah dak foochow sibo tang ada bait ati+excited nok nulong kau tanpa ada faedah ke dirik nya mpun tol x?). Kakya kuberik lah slip gaji tiga bulan ku ngannya (yang bersamaan ngan pendapatan Bill Gates) terus nya nanyak,

Staff Plaintif:lu gaji masuk bank apa?
Defendan:Swiss Bank. eserey!. saya gaji masuk Bank toooottt lah.
Staff Plaintif: ada update itu buku akaun kah?
Defendan: tidak ada ley. kenapa? mau kah?
Staff Plaintif: tidak apa lah. u pegi itu kwsp sana ambik slip, lepas itu kasi saya. itu cukuplah.

Ku polah lah apa dimaok nya tek, dengan janjinya aku dapat card dalam masa 3-4minggu.

Kebetulan 3 minggu selepas itu, aku balit kch. masa ya lah ku dapat surat madah application aku ditangguh, sampeylah aku fax/post bank statement yang reflects salary aku. lam ati ku "ngeng juak si fufut tok. ria ku nanyak, ko madah sik perlu. jong2 ada ko makan Mee Kampua Gigi oleh aku klak". dahlah surat ya sampey lambat, ku call lah customer service, madah aku x dpt fax immediately memandangkan lokasi kerja ku yang ala Amazon tok. So, anak perempuan Gopal yang nyaut telipon ya tek madah x dahal, fax jak, klak nya engkah remarks madah application aku urgent.

Lepas ya aku fax lah ngan BANG tok tek, n 2days afterward aku call agik, kali tok anak En Borhan madah daknya sekda nerimak fax aku. Haih! tok dah mbuang masa aku namanya! aku mintak direct fax number call centre ya, sbb aku mok anak encik Borhan tok tek follow up issue aku, xmok ditangguh-tangguh. nok nama aku tok dah ada experience kerja di call centre jadi aku tauklah channel yang aku boleh guna untuk escalate issue aku tek(dan buat pengetahuan cik timah dan cik bedah, saya mempunyai reputasi yang bagus dalam menyelesaikan masalah customer semasa menjadi operator suara-merdu-tetapi-membantu-company-menipu dahulu yer...tidak pernah melakukan kesilapan bongok seperti yang saya ceritakan kali ini). Aku mintak anak perempuan Borhan tok tek tepon aku balit sabila nya dapat fax aku. Sekali nanggar, 3jam lekak aku fax masih juak nya sik call balit. aku call agik lah, mintak call aku disambung ke anak En Borhan tok tek. Diberik lah Ah Chong tok tek sigek direct line ngan aku. Masa tok aku dah eran, kenak operator call centre ada direct line.

Tapi Kundur sik duli, maok settle cepat hal tok. Sebab masa ku berurusan ngan bank kah apakah sangatlah terhad iaitu petang Jumaat sahaja, ya jak masa ku dilepas oleh puak Amazon tok. Mun aku miss sigek friday, aku terpaksa nunggu the next friday ruk dapat berurusan agik. So, aku call lah no ya tek, and the people keep passing me around dengan berik mcm2 no tepon dalam pencarian aku encarik anak Pak Bor ya tek(yah! jangan ktkorg ingat sidak gomen ajak suka main passing parcel occayyyy)...sampeylah ke sigek number bila sorang Kekmbeng nyaut dengan begitu tidak beradab uolllssss...

Kekmbeng: hah, nak cari saper?
Defendan: nak cakap ngan anak Pak Borhan bley?
Kekmbeng: eh, dia on leave lah hari ni. x masuk kerja.
Defendan: eh, pagi tadi saya deal ngan dia soh follow up issue saya. mcm mana bleh on leave plak.
Kekmbeng: eh, saya yang kerja sini, dia duduk depan saya, saya taulah dia datang ker tidak(dengan nada berani-mati-sik-tauk-sapa-ngannya-kelakar).
Defendan: (aih, bukan main kacak bahasa kekmbeng tok...nang dasar kekmbeng) eh temunek sik berpera! jangan ko nok kurang hajar. aku tok dah x bagus angin. ko jangan nok macam2. bla bla bla bla bla jangan nok mintak puji bla bla bla kau pemalas bla bla bla aku maok kau settle issue aku bla bla bla mun ko sik dapat settle, tunggah Supervisor atau OM ko bla bla bla bla mun x jgn ko terkejut nama ko keluar newspaper isok. And aku maok feedback dari kau in less than an hour. (dialogue di sini sebahagiannya adalah fiksyen semata-mata, tapi dialogue sebenar tidak kurang panas/bisa dengan lontaran vokal mantap dari Kundur yang boleh menyebabkan Jaclyn Victor pun tersendat sirih...tauk2 jaklah mulut n sora Kundur nak, insuran mulut lebih mahal dari insuran burit J.Lo atau kaki Shilpa Shetty).

Sik lamak lekak ya adalah anak Pak Borhan tek tipon, madah nya dah nerimak fax aku. aku nanyak kenak lamak gilak baruk call aku, nya madah nya bz. xpalah, janji nya dah dapat. n x lamak kak ya, ada bos kepada Kekmbeng ya call aku, madah nya ruk nerimak fax aku. yah, padan muka ko belak mata jelir lidah tonggeng burit. mesti si kekmbeng kak kenak sembur bos nya tek. mesti ktkorg heran, camney anak Pak Borhan ya tek bleh call aku sedangkan nya tek cuti. ingat sik ktkorg Ah Chong tadik? nya yg merik no tepon urg yg salah. aku mintak anak Pak Borhan di call centre, nya merik no anak Pak Borhan di Card Centre!!! sikkah nyusah urang namanya? nya tauk sik kredit henpon ku arum bulak dekat nok sama mahal ngan rega tepon dah kotan ku bertepon sitok sia? direct line 03 gik ya! nang menar lah anak Pak Borhan nok dudok bersendik ngan Kekmbeng ya tek cuti. waima benar pun, perlu kah Kekmbeng ya tadik nyawab aku dengan intonasi kurang hajar? n nya di Card Centre, sepatutnya nya lebih senang nok settle case aku berbandng Call Centre (sekali lagi diingatkan pengalaman saya bekerja di Call Centre banyak mengajar selok-belok customer service), tp nya yang malas lalu madah nya xpat polah apa2. padan muka kau, dah kenak anok aku, kenak anok bos ko gik kakya. khaaaakkkk tuihhh mun ku nemu kau idup2!

Seminggu lekak drama minggu ini tek, aku call balit nanyak status application aku. ktkorg tauk sik, application aku ya diapprove pada petang aku ngamok ya kalik2. yah, mun nang menar mok molah kerja, sik nya lamak ney nak? perlukah nunggu customer keluar jehen baruk nok molah kerja kah? apa ko di opis ya dibayar suroh ngengkeng n lekak-lekik ajak kah? Tapi jangan ingat cerita BANG tok tek sampey sia ajak....

Defendan: so, bila saya bleh dapat card tu?
Staff ndak nemu utai: dalam seminggu. kad encik akan dihantar ke alamat surat menyurat.
Defendan: eh, masa saya apply hari tu, saya mintak dihantar ke Branch Sibu, apesal hantar ke rumah saya di Kuching? saya xkan balik kuching sehingga hujung August. kalau dihantar ke kuching, bila masa saya nak ambik card tu?
Staff ndak nemu utai: itu saya x tau encik, sebab remarks dekat sini bagitau encik mintak card tu dihantar ke alamat tadi.
Defendan: haih...tok nyuroh ku nok ngaro ktkorg, bekerja tuyuk nok mati leput. sapa pandey2 engkah remark mcm ya?
Staff ndak nemu utai: sorry lah encik. mcm ni lah, saya akan mintak buat redirection utk kad tu supaya dihantar ke sibu branch.
Defendan: hah, redirection tu ambik masa berapa lama plak?
Staff ndak nemu utai: 10 hari berkerja.
Defendan: 2minggu??!!!
Staff ndak nemu utai: yer encik. maafkan kami encik. itu jer saya bleh bantu. tp xper, nanti saya letak remark urgent kat issue encik ni.

Makin lambat cerita credit card aku jadinya. Malas ku nok bombard nemiak tok. nya sik tauk papa kes aku. sik habis2 ngan "remark urgent" sidak BANG tok, tp kerja kedak lahanat. nama bukan main establish, tp masih ada juak staff kerja ngok ngek. n apakah nasib aku, semua yang aku berurusan ya semua sidak ngok ngek. betol2 nyerah dirik pakey sumpah aku. Act, aku (or even sesiapa pun) sikkan manas mun urg ngamal:
1) doing the right thing at the 1st time.
2) kelakar bagus bila deal ngan customer, waima malam tadik ko sik "dapat" dari laki ko. jangan nok ngeso terer ko molah intonasi sarcastic n kurang hajar dengan customer. kenak ngan customer kedak aku, padan muka ko.

Btw, janji card ya akan sampey adalah b4 friday minggu depan. therefore, mun x juak sampey. kali tok BANG Sibu Branch ya ku serang ku terus. jangan ingat ku x berani. Dont Mess With Kundur kaedahnya tek. people who really know me tauk camney aku mpun reaction mun ku dah keluar jehen. Act, mun ktkorg dlm situation mcm aku, ktkorg pun akan manas tol sik? benda yang sepatutnya settle dlm 3minggu jadi lagging ke dekat nok 2bulan. penyabar ney pun kau, terang ney pun Nur Cahyo rah muka ko, maok juak nok nyerina ngerisang-ngeremek mun ktkorg di tempat aku, tol x? cuma level kita meletup sik sama lah. Aku selalu consider dirik ku dynamite, and urg lain yang tinggi sikit kesabaran dari aku sebagai mercun. sama2 sik akan meletup mun disimpan bagus2, dan hanya meletup bila ada tangan jajal nyucoh k api. biarpun pun sama meletup, tapi kadar kemusnahan dynamite ngan mercun adalah jauh beza nak? kan Janet kan? kannn?

7 comments:

♥ little devil on your shoulder ♥ said...

2nd para aku macha aku terpaksa stop lok hahahahaha!! anang irau ukai anang NGIrau ndet!
nirau ya stir as in kacau kopi. ;p
*ok aku nak sambung bacha*

Unknown said...

..yah..dah kenak tego vocab salah dah kau.. ;p (duhal aku lamak tok salah juak duhal..lolol)

ok, kmbali kepada komen post kau..another post moha dari kunduran..ko patut ada label: mohar or jabarpet la..lolol..
duhal..aku tauk one fifth cita tok ajak..nang berlarutan sampey kurr hajj kekmbeng duhal..hal kekmbeng ya anng ku beliang la..yah..nang patut ko moha..nang patut..yajak..

sekian..wassalam..

Ee Ali said...

IBS: salahkah? xpalah...at least ko negor...btw...munnya anang irau...nya dah xpat jadi BANG angik dah...nya jadi BANI....


amsieime: aku dah madah, nang menar aku pemoha, tp aku sik moha sebarang. when it comes to such ridiculous situation by such ridiculous people...tauk2 ajaklah. nang patut tuhan mencipta aku...pakey merik kesedaran ngan pekerja2 paloi macam ya...

la Signora said...

Aku ngan Bank Rimo tok ada history juak.Tapi since, yalah sigek bank nok memudahkan segala transaksi antara aku dan Kuching sia (mayar dak utang pendidikan tek nak), paksalah maintan akaun ya.Mun sik, dah lamak ku ngeluar kungfu singa.

Anyway, di Kuching ya sorang jak staff BANG yang berhemah dan tauk camnei polah keja.Nya di branch Abell Road nun (rah tepi Sarawak Plaza),namanya En.Norbit.Ya nang best and THE only staff yang patut dipromote ke Presiden syarikat.SERIOUSLY.

Ha ha ha, tingat ku time kita underpaid phone-monkey dolok, maok jak ngeTOS line tepon urang.Muak jak ko sik kenak omputeh nok nyumpah kawu 'stupid fuck'.Camnei nya tauk aku tok stupid fuck?Nya belum cerik fuck aku...AHAHAHHAHAHA.Sot.

anyway, entry tok best.Membara semula kemeluatan ku terhadap Bank Rimo.

Unknown said...

alhamdulillah..dah sampey ke dunia sibu dah kad ya..at last!!

tp to tell u the truth, stlh byk dugaan keredker ya, aku hanya akan reda sampey lah ko first slide kad ya..juz 2b sure..

btw, jadi ko plan akan ngamok rompuan di sibo ya tek?

Ee Ali said...

mie: ko ingat aku dah senang hati? aku pun sama...sampey ku pasti kad ya dpt dipakey ruk ku lega...

and pasal branch di sibu ya, aku xda masa nok gi sia, sbb ptg jumaat Norsofiera selalu bz. tp aku tetap dah ngaro nya via phone sampeynya speechless.

Ee Ali said...

lisa: yalah owh. ruk ku perasan, sekali 2 jak aku layan omputih masa ku kerja (yalah, aku kerja berapa lamak jak pun). and luckily smua org putih yg ku layan ada manners.

tp mun orcin atau ortam, nang hari2 kelaie. kadang2 1st call kol 8.30 dah beramok sampey aku matah pen.